40 organisationer bakom manifestation mot våld och droger

Imorgon lördag 16.30 på Medborgarplatsen i Stockholm genomförs manifestationen Tillsammans mot våld & droger.

IOGT-NTO, Sveriges Lärare, Mamma United, Svenska kyrkan, Islamska förbundet, Stoppa skjutningen och Stockholms fotbollförbund är några av organisationerna som är med.
-Civilsamhället ska inte tystna eller passiviseras. Tillsammans är vi en stark kraft som kan förändra dagens situation med skjutningar och rekrytering till gängkriminalitet, säger Kim Reenaas, generalsekreterare på IOGT-NTO.

De 40 organisationerna representerar mer än två miljoner människor. Både polismästare Carin Götblad och rikspolischef Anders Thornberg har sagt att polisen inte kan lösa problemen själva och har efterfrågat ett brett engagemang från civilsamhället. Manifestationen är svaret på det de efterfrågar. Civilsamhället gör redan mycket men vi vill och kan göra mer. Manifestationen är startskottet.
-Vi hoppas att justitieminister Gunnar Strömmer och tillträdande rikspolischef Petra Lundh ska se och uppskatta det stora engagemang som manifestationen står för, fortsätter Kim Reenaas.

Landshövding Anna Kindberg Batra har av tidsskäl tackat nej till att medverka. Hon har tidigare sagt i media att hon har ett stort engagemang för frågorna. Stockholms stad har ställt sig bakom manifestationen och biträdande finansborgarrråd Anders Österberg är en talarna på manifestationen. Artisten SAMI (från gruppen Medina) medverkar med sin nya låt ”När krutet lagt sig”. Nedan ser ni de som medverkar. Alla organisationer som står bakom manifestationen har av utrymmesskäl inte talare på scenen.

Schema medverkande start 16.30

• Performance: Spoken word
  • Inledning: Kim Reenaas, IOGT-NTO
  • Tal: David Gustafsson, Sveriges lärare
  • Intervjuer anhöriga och berörda: Iman Elmi, Carolina Sinisalo och Maritha Ogilvie, Betongänglar, Liban Warsame och Farah Mohammed Hagi, Stoppa skjutningen, Grace Caspers, Blåuggla trivselvandring, Ömer, Ida Kriisa, Mobil nattvandring.
  • Tal: Duaa Veder och Fatou Job, Mamma United
  • Tal: Fredrik Mellqvist, Brottsofferjouren
  • Musik: Imenella
  • Intervjuer: Andrea Lavesson, NBV och Lucas Nilsson, IOGT-NTO
  • Intervjuer: Lennart Karlsson, SNPF, Christer Karlsson, Avhoppare.nu, Sara Woldu, KRIS, Matthias Mattson, Unga KRIS och Essa Kah
  • Musik: Imenella
  • Tal: Fredrik Hjulström, Akademikerförbundet SSR
  • Tal: Anders Österberg, Stockholms stad
  • Tal: Mahmoud Khalfi, Stockholms moské
  • Musik: SAMI
  • Avslutning: Kim Reenaas, IOGT-NTO

Följande personer kan kontaktas om manifestationen och har kontaktuppgifter till medverkande och alla organisationer, även de som inte medverkar.

Sofia Modigh
0733-726-230