53 000 vuxna firar vit jul

53 000 vuxna väljer i år att fira en jul utan alkohol. Några av dem är Magnus Hedman, Bosse Ringholm, Regina Lund och Alice Bah.

Utöver medlemmarna i IOGT-NTO har man inom ramen för Vit Jul samlat in över 7000 namnunderskrifter från människor som tänker avstå alkohol under julafton, juldagen och annandagen i år. Det betyder att över 53 000 vuxna i år firar en Vit Jul. Några av de kända profiler som skrivit under för Vit Jul och gjort ett ställningstagande för barnens skull är Magnus Hedman, Katerina Janouch, Alice Kuhnke Bah, Regina Lund, Doreen Månsson, Bosse Ringholm, Anna Skipper, Mia Törnblom och Hillevi Wahl.

Det går fortfarande att skriva under för Vit Jul på www.vitjul.com, där finns även mer information om projektet.

För mer information :

Johanna Berkquist, kommunikationschef IOGT-NTO 0733-72 62 22 Carina Fabregat, projektledare Vit Jul 070-190 84 11 Vit Jul genomförs för andra året 2008 och är en kampanj som drivs av IOGT-NTO-rörelsens fyra förbund: IOGT-NTO, Ungdomens Nykterhetsförbund, IOGT-NTOs Juniorförbund och Nykterhetsrörelsens Scoutförbund. Kampanjens mål är att lyfta fram barnens situation och behov i förhållande till vuxnas alkoholkonsumtion, speciellt kring julhelgen, att få fler vuxna att avstå alkohol under julhelgen och att genomföra alkoholfria aktiviteter för barn och unga. Siffror från FHI 2008 pekar på att det idag finns 385 000 barn till riskbrukare i Sverige. En nyligen framtagen undersökning av Vit Jul och Lunarstorm visar att var tionde barn känner obehag varje jul pågrund av fulla vuxna.