Alkoholen påverkar smittsprisningen under coronapandemin

Alkoholkonsumtion, särskilt hög konsumtion, försämrar immunförsvaret och ökar därmed risken för att insjukna i Covid-19. Detta framgår av den färska rapporten ”Alkohol och coronapandemin”.

Rapporten är författad av en grupp internationellt ledande alkoholforskare under ledning av Harold Holder.

- Myndigheter med ansvar för hälsa bör rekommendera personer med hög risk för infektioner eller allvarliga komplikationer att minska eller undvika alkoholkonsumtion, säger Sven Andreasson, professor i socialmedicin vid Karolinska Institutet och ansvarig för alkoholmottagningen Riddargatan 1 i Stockholm.

Detta gäller särskilt äldre, överviktiga, diabetiker, rökare, samt personer med luftvägssjukdomar, hjärt- och kärlsjukdomar och cancer.

Men även friska människor med relativt låg alkoholkonsumtion utsätts för risker.

- Alkoholen ökar även spridningen av coronaviruset genom att sociala hämningar minskar redan vid låg konsumtion och försämrar omdömet vid högre konsumtion. Det påverkar förmågan att skydda sig själv och andra genom åtgärder som att hålla avstånd och tvätta händerna, säger Johnny Mostacero, förbundsordförande på IOGT-NTO.

IOGT-NTO ställer sig kritiska till den utstuderade tystnaden från myndighetshåll i frågan.

- Vi vill vi lyfta vikten av att se alkoholen som en viktig del i kampen mot coronapandemin och vi gör det med forskningsbaserad fakta, fortsätter Mostacero.

”Alkoholen och coronapandemin” är den senaste forskningsrapporten i rapportserien om alkoholen och samhället som getts ut årligen sedan 2013 och som samlar befintlig forskning kring alkoholens påverkan på samhället.

Johnny Mostacero, förbundsordförande IOGT-NTO

IOGT-NTO:s pressjour
Email: press@iogt.se

IOGT-NTO vill öka individens frihet och bidra till ett tryggare samhälle där ingen far illa av alkohol eller andra droger. IOGT-NTO är en religiöst och partipolitiskt obunden organisation vars verksamhet vilar på nykter grund och syftar till att stärka demokrati och solidaritet. vi är idag den viktigaste samhällsaktören med mål att minska skadorna från alkohol och andra droger.

Snabbfakta

Alkoholkonsumtion, särskilt hög konsumtion, försämrar immunförsvaret och ökar därmed risken för att insjukna i Covid-19. Detta framgår av den färska rapporten ”Alkohol och coronapandemin"

Alkoholen ökar även spridningen av coronaviruset genom att sociala hämningar minskar redan vid låg konsumtion och försämrar omdömet vid högre konsumtion. Det påverkar förmågan att skydda sig själv och andra genom åtgärder som att hålla avstånd och tvätta händerna.
Johnny Mostacero, förbundsordförande på IOGT-NTO
Vi vill vi lyfta vikten av att se alkoholen som en viktig del i kampen mot coronapandemin och vi gör det med forskningsbaserad fakta.
Johnny Mostacero, förbundsordförande på IOGT-NTO
Myndigheter med ansvar för hälsa bör rekommendera personer med hög risk för infektioner eller allvarliga komplikationer att minska eller undvika alkoholkonsumtion.
Sven Andreasson, professor i socialmedicin