Alkoholfrågan prioriteras olika i länet

Pressmeddelande 2008-03-11

Alkoholfrågan prioriteras olika i länet

Flera kommuner i länet prioriterar inte alkoholfrågan trots att alkoholkonsumtionen ökat med över 20 procent de senaste tio åren. Det visar en ny undersökning från IOGT-NTO.

Lokala alkoholpolitiska program kan spela en viktig roll för hur situationen kommer att se ut i kommunen. IOGT-NTO har frågat och fått svar från landets 290 kommuner om de har något alkoholpolitiskt program eller inte, hur gammalt det är och om en revidering pågår. I riket i stort har 91 procent ett program. Var femte är dock inte uppdaterat på minst åtta år.
Fyra av tio kommuner uppdaterar i dagsläget sina program. Det välkomnas av IOGT-NTO.

– Det handlar om att minska krogvåld, rattfylleri och att förbättra situationen för de barn som växer upp i miljöer där missbruk finns. Har man inget alkoholpolitiskt program är risken stor att man inte heller försöker komma till rätta med de problem som finns i kommunen, säger Sven-Olov Carlsson, förbundsordförande för IOGT-NTO.

I länet är variationen stor. Bäst uppdaterad är Borås, Skara, Strömstad, Tranemo och Vara, som samtliga uppdaterade sina alkoholpolitiska program förra året. Sämst av de kommuner som har program är Mölndal, som antog sitt för tolv år sedan och har ingen revidering på gång.

– Det är viktigt att man först och främst har ett alkoholpolitiskt program och att man dessutom uppdaterar det. Alkoholkonsumtionen i Sverige har ökat med mer än tjugo procent sedan 1998. Det förändrar mycket till det sämre och kräver nya åtgärder, säger Sven-Olov Carlsson.

Arton av länets kommuner reviderar för fullt sina program.

IOGT-NTO har nu öppnat en stödlinje för politiker och tjänstemän i kommunerna, som behöver råd och hjälp om hur man aktivt kan arbeta med att minska alkoholbruket och de skador som följer i dess spår.

För mer information, kontakta: Johnny Johansson, ansvarig för stödet till kommunerna, 0733-72 62 14 Sven-Olov Carlsson, förbundsordförande IOGT-NTO, 070-554 99 89 Peter Moilanen, alkohol- och narkotikapolitiskt chef, 0733-72 62 12

Hela rapporten finns att ladda ner här: http://www.iogt.se/upload/Kommunprojektet/kommunrapport080307.pdf

Läs mer om kommunprojektet: http://www.iogt.se/kommunprojektet

För pressbilder, se www.iogt.se/press

IOGT-NTO är Sveriges största nykterhetsorganisation med cirka 47 000 medlemmar i drygt tusen lokalföreningar över hela landet. Vår vision är ett samhälle, en värld, där alkohol och andra droger inte hindrar människor att leva ett fritt och rikt liv. Vi är en del av en världsomspännande folkrörelse, som inom sig samlar män och kvinnor utan hänsyn till ras, nationalitet, religion, social ställning eller politisk åskådning.