Alkoholpolitiska program i kommunerna kan minska alkovåldet i Jämtlands län

I Jämtlands län har fem av åtta kommuner svarat att de har alkoholpolitiska program. - Alla kommuner i hela Jämtlands län bör ha alkoholpolitiska program, säger Sven-Olov Carlsson, förbundsordförande för IOGT-NTO.

Alkoholkonsumtionen i Sverige har ökat med 23 procent sedan medlemskapet i EU. Det går att se en tydlig koppling mellan ökad alkoholkonsumtion och ökat våld. Sven-Olov Carlsson anser att alkoholpolitiska program i kommunerna kan bidra till att minska konsumtionen och därmed våldet. - Det är till exempel viktigt att begränsa öppettiderna, hålla på åldersgränserna och stoppa överserveringen.

IOGT-NTO har frågat landets 290 kommuner om de har något alkoholpolitiskt program eller inte, hur gammalt det är och om en revidering pågår. Av de 249 kommuner som svarat på enkäten har 84 procent program. Drygt tio procent av dessa är dock inte uppdaterade på minst nio år. Nu uppdaterar närmare hälften av kommunerna sina program. Det välkomnas av IOGT-NTO.
– Finns inget alkoholpolitiskt program är risken stor att man inte heller försöker komma till rätta med de problem som finns i kommunen, säger Sven-Olov Carlsson.
För mer information, kontakta: Sven-Olov Carlsson, förbundsordförande IOGT-NTO. Tfn 070-554 99 89 David Rutström, pressekreterare, IOGT-NTO. Tfn 073-372 62 15

Rapporten finns utlagd på: www.iogt.se/kommunprojektet Pressbilder finns på: www.iogt.se/pressbilder