Anders Borg genomför en vit skatteväxling

Det blir ingen sänkning av studiebidraget utan en höjning av alkoholskatten. Det beskedet gav Anders Borg i en intervju idag. IOGT-NTO välkomnar förslaget och menar att höjningar av alkoholskatten ger dubbla vinster.

— Vi har pratat mycket om begreppet vit skatteväxling, alltså att höjningar av alkoholskatten kan användas till att finansiera andra områden samtidigt som det leder till att samhällskostnaderna för alkohol minskar, säger Anna Carlstedt, ordförande för IOGT-NTO.

Vit skatteväxling lanserades under Almedalsveckan förra året och är ett sätt att illustrera hur alkoholskatten både ger direkta skatteintäkter samtidigt som den minskar konsumtionen av alkohol och därmed de olika kostnader alkoholen för med sig, som sjukvård, polisinsatser och produktionsbortfall.

— Alkohol beräknas kosta svenska folket minst 45 miljarder kronor varje år och det är pengar som borde användas till att förbättra och bygga upp samhället. Vi är mitt i ett valår och oavsett om man pratar skola, vård eller andra frågor så handlar det om resurser. Genom att minska alkoholkonsumtionen får vi de resurserna samtidigt som vi minskar personliga skador och det lidande alkoholen för med sig, avslutar Anna Carlstedt.

Anna Carlstedt, ordförande IOGT-NTO

IOGT-NTO är Sveriges största nykterhetsorganisation med cirka 32 000 medlemmar i drygt 700 lokalföreningar över hela landet.

Anna Carlstedt