Anna Carlstedt ny ordförande för IOGT-NTO

Under lördagen beslutade IOGT-NTO:s kongress att välja Anna Carlstedt, 37 år, till ny förbundsordförande. Carlstedt är den första kvinnliga förbundsordföranden någonsin i nykterhetsrörelsen IOGT-NTO. - Vi ska tillsammans göra Sverige nyktrare, säger Anna Carlstedt efter ordförandevalet på kongressen, som genomfördes på Svenska mässan i Göteborg.

- Jag kan lova att de år jag lägger av mitt liv på detta kommer att innebära ett hundraprocentigt engagemang från min sida, säger Anna Carlstedt.
Hon säger att IOGT-NTO i framtiden bland annat ska vara en ännu starkare folkrörelse och en ännu mer aktiv samhällsdebattör.
- Det är många som behöver oss och vi behöver vara deras röst. Vi ska tillsammans göra Sverige nyktrare.

Anna framhåller att en viktig styrka i IOGT-NTO är den stora mångfalden i organisationen. - Här finns alla åldrar, alla slags erfarenheter, alla politiska färger, alla trosuppfattningar – eller ingen alls. Vi är en mångkulturell organisation i ordets vidaste och bästa bemärkelse. Detta ska vi vara rädda om, säger hon.

Anna Carlstedt har länge gått ut öppet med att hennes mamma var beroende av alkohol.
- Jag gör det för att stötta alla som lever som vi gjorde, och som tror att de är ensamma. Jag vill visa hur vanligt det är, och att det kan drabba vilken familj som helst.
Anna Carlstedt är gift med Per-Anders, som hon har två barn tillsammans med, Rickard och Christoffer. Hon har suttit med i IOGT-NTO:s förbundsstyrelse sedan 1997. Innan det var hon aktiv i UNF, Ungdomens nykterhetsförbund. Hennes civila yrke är språkforskare på Institutionen för franska, italienska och klassiska språk på Stockholms universitet. Anna Carlstedt kommer från Stockholm.

Anna Carlstedt tar över efter Sven-Olov Carlsson som avgår efter 14 år som ordförande. Fotografier på Anna Carlstedt från kongressen bifogas i fil. Foton finns också via denna länk: http://www.iogt.se/en/Kontakt/Press/Pressbilder/

För mera information, kontakta: Anna Carlstedt. Tfn 070-878 09 33 David Rutström. Tfn 073-372 62 15