Anna Carlstedt omvald som ordförande för IOGT-NTO

– Det är fantastiskt roligt att få fortsätta leda IOGT-NTO de kommande åren. Sverige är i ett läge där allt fler ifrågasätter alkoholnormen. Insikten om alkoholens negativa konsekvenser får allt större uppmärksamhet och vi kommer fortsätta jobba för att alkoholen inte ska vara en naturlig del i vardagen utan ett alternativ bland många andra, säger Anna Carlstedt.
Under kongressen beslutades även om ett uttalande om att regeringen måste göra något åt den svenska alkoholpolitiken.
"En regering som vill ställa sig på de utsattas sida har fritt spelrum att fatta beslut som inte äventyrar folkhälsan. IOGT-NTO:s kongress som representerar drygt 32 000 medlemmar runt om i Sverige, uppmanar regeringen att driva den alkoholpolitik som människor vill ha. Höj alkoholskatten, släng gårdsförsäljningsutredningen i papperskorgen och stoppa alkoholreklamen i svensk tv!" Kongressen pågår mellan den 29 juni – 3 juli och avhandlar, förutom val av ny förbundsstyrelse, en mängd motioner kring alkoholpolitiska och organisatoriska frågor. 938 deltagare från IOGT-NTO- rörelsens olika förbund är på plats i Åre. Mer information om kongressen finns på www.kongress2011.se.

Läs mer Hela kongressuttalandet finns att läsa på www.iogt.se

Mer information Anna Carlstedt, ordförande för IOGT-NTO Tel: 0708-78 09 33 Johnny Foglander, vik. pressekreterare IOGT-NTO Tel: 0734-61 83 28