Årets Soberhjälte är Kristina Strömberg, Sollefteå

Idag firas Folknykterhetens dag för 87:e gången runt om i Sverige med kampanjen ”Fest för alla” som handlar om att det behövs fler mötesplatser där alkoholen inte finns med. Under firandet på Skansen i Stockholm delades för första gången pris till Årets Soberhjälte ut av IOGT-NTO:s ordförande Anna Carlstedt och den första mottagaren av priset blev Kristina Strömberg från Sollefteå. Priset går till en person som utmärkt sig inom våra kärnområden gemenskap, nykterhet och påverkan.

– Det känns stort och oväntat, överväldigande. Jag har alltid varit engagerad och jobbat mycket med både juniorer och vuxenverksamhet, det är viktigt. Nu kommer jag fortsätta arbetet, det är ju ingen slutpunkt, säger Kristina Strömberg, pristagare.

Årets kampanj Fest för alla har under veckan genomförts i hela landet, bland annat har IOGT-NTO:s ordförande Anna Carlstedt turnerat i Kalmar län för att prata om kampanjen med kommunalråd, nämndpolitiker och tjänstemän i länets kommuner.

– Vår kampanj i år, Fest för alla, går ut på att vi behöver fler alkoholfria platser och tider där alla kan umgås utan att alkoholen finns med som en barriär. Vi har en kultur i Sverige där begreppet fest är väldigt hårt kopplat till alkohol. I många andra länder är det viktiga att festen är kul, inte vad man har i glaset. Där har vi mycket kvar att lära, säger Anna Carlstedt, förbundsordförande för IOGT-NTO.

Hela motiveringen till Årets Soberhjälte:

Kristina Strömberg är Årets Soberhjälte 2012 för att hon med engagemang och glädje personifierar IOGT-NTO-rörelsen.

I föreningarna i Sollefteå bidrar Kristina till en stark ideologisk folkrörelseverksamhet. Som långvarig ledare inom Junis har hon skolat många unga medlemmar genom åren och har på ett föredömligt sätt kopplat samman deras föräldrar med IOGT-NTO:s verksamhet. Kristina välkomnar alltid nya medlemmar till vår gemenskap och håller folkbildningens fana högt genom flertalet studiecirklar. Genom politikerträffar och föreläsningskvällar personifierar Kristina Strömberg samtliga våra kärnvärden: Nykterhet, Gemenskap och Påverkan. En inspiration för hela rörelsen och hela det organiserade Sverige.

Anna Carlstedt, ordförande IOGT-NTO

Johnny Foglander, Pressekreterare IOGT-NTO

IOGT-NTO är Sveriges största nykterhetsorganisation med cirka 32 000 medlemmar i drygt 800 lokalföreningar över hela landet.

Det känns stort och oväntat, överväldigande
Kristina Strömberg