Åtgärder mot tv-kanaler som sänder alkoholreklam

Idag  berättade Myndigheten för radio och tv att de tillsammans med Konsumentverket kontaktat EU-kommissionen för att få klartecken att vidta åtgärder mot de tv-kanaler som sänder alkoholreklam i Sverige. Alkoholreklam i tv är förbjuden i den svenska lagstiftningen, men då många kanaler sänder från Storbritannien har det förbudet inte fungerat i praktiken. 2011 anmälde IOGT-NTO de berörda programbolagen till Myndigheten för radio och tv. EU-kommissionen har nu tre månader på sig att ge besked i frågan.

— Det känns riktigt bra. Vi har kämpat hårt och länge med den här frågan så nu hoppas vi på ett klartecken från EU-kommissionen så att svensk lag faktiskt börjar gälla för alla, säger Anna Carlstedt, ordförande för IOGT-NTO.

I en Sifo-undersökning från 2011 som gjordes på uppdrag av IOGT-NTO tycker 8 av 10 svarande att det svenska förbudet mot alkoholreklam i tv är bra.

— En majoritet av svenska folket vill inte ha alkoholreklam i tv och nu har de chansen att slippa den, säger Anna Carlstedt.

Det ursprungliga pressmeddelandet från 2011: http://iogt.se/pressmeddelanden/iogt-nto-anmaler-32-for-alkoholreklam/

Debattartikel i Svenska dagbladet om IOGT-NTO:s anmälan av alkoholreklam i tv:http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/nu-anmaler-vi-alkoholreklamen_5983555.svd

Anna Carlstedt, ordförande IOGT-NTO

Johnny Foglander, pressekreterare IOGT-NTO

IOGT-NTO är Sveriges största nykterhetsorganisation med cirka 32 000 medlemmar i drygt 700 lokalföreningar över hela landet.

Anna Carlstedt