Bedrövligt agerande av Konsumentkooperationen

Konsumentkooperationens (KF) besked att man inom kort kommer att starta distribution och leverans av vin direkt till sina kunder är beklämmande säger IOGT-NTO:s förbundsordförande Sven-Olov Carlsson i en kommentar till KFs planer.

KF:s värderingar och ställningstaganden som styr verksamheten finns beskrivna i "Kompassen", där det under punkten 5 Mat, hälsa och miljö står att läsa att KF ska: " Med en helhetssyn på mat, hälsa och miljö ska vi • erbjuda attraktiva utbud för mat och matvanor som är bra ur miljö- och hälsosynpunkt.
• utveckla området hälsa och egenvård tillsammans med medlemmar/konsumenter."

- Med tanke på konsumentkooperationens grundläggande värderingar är det minst sagt stötande att KF nu bygger upp en verksamhet som i grunden bidrar till att underminera den restriktiva alkoholpolitiken, således även riskerar folkhälsan säger Sven-Olov Carlsson. En verksamhet där dessutom lagligheten på goda grunder både kan och bör ifrågasättas.

- Det behövs nu ett skyndsamt agerande från regeringens och folkhälsoministerns sida, säger Sven- Olov Carlsson.

Kontakt: Sven-Olov Carlsson, förbundsordförande IOGT-NTO, mobil: 070-554 99 89 Johanna Berkquist, kommunikationschef IOGT-NTO, mobil:0733-72 62 22