• IOGT-NTO/

Bill Gates köper aktier värda 8 miljarder kronor i Heineken ”Ett hån mot det globala arbetet att stärka folkhälsan”

I veckan stod det klart att Bill Gates, och Bill & Melinda Gates Foundation, har köpt aktier värda över 8 miljarder kronor i alkoholjätten Heineken och kontrollerar numera nästan 4 % av hela företaget.

Det lämnar en besk eftersmak att Gates, som säger sig arbeta för global folkhälsa, väljer att investera i alkoholindustrin. Det vore som om Greta Thunberg investerade i ett oljeföretag. Alkohol och folkhälsa hör helt enkelt inte ihop, säger Lucas Nilsson, förbundsordförande för IOGT-NTO.

Heineken specifikt har varit i blåsväder då det visat sig att företaget ägnat sig åt en uppsjö av oetiska affärsmodeller. Bland annat har boken "Heineken in Africa" av den nederländska journalisten Olivier van Breemen visat på omfattande korruption, utnyttjande av unga kvinnor som så kallade ölflickor och samarbeten med diktatorer för att få obegränsad marknadstillgång.

IOGT-NTO är starkt kritiska till affären med tanke på den negativa inverkan alkoholindustrin generellt, och Heineken i synnerhet, har på global hälsa. Enligt WHO orsakar alkohol över tre miljoner dödsfall i världen varje år.

Alkohol är inte som vilken vara som helst. Alkoholindustrin är en av världens mest destruktiva industrier, avslutar Lucas Nilsson.

Irma Kilim
Drogpolitisk chef IOGT-NTO
irma.kilim@iogt.se

Lucas Nilsson
Förbundsordförande IOGT-NTO
lucas.nilsson@iogt.se

IOGT-NTO vill öka individens frihet och bidra till ett tryggare samhälle där ingen far illa av alkohol eller andra droger. IOGT-NTO är en religiöst och partipolitiskt obunden organisation vars verksamhet vilar på nykter grund och syftar till att stärka demokrati och solidaritet. vi är idag den viktigaste samhällsaktören med mål att minska skadorna från alkohol och andra droger.