Centern drar Systembolaget inför EU-domstolen

Idag presenterade Maud Olofsson (C) en undersökning som visar att 64 procent av befolkningen vill införa gårdsförsäljning av alkohol. Men Centerpartiet har inte informerat om konsekvenserna: Om Sverige inför gårdsförsäljning av alkohol kommer Systembolaget att hamna inför EU-domstolen.

– Om vi inför gårdsförsäljning kommer vi att dras inför EU-domstolen, antingen av europeiska vinbönder eller av kommissionen själva. Det är vi, EU-kommissionen, utredaren Lotty Nordling och förmodligen även Centerpartiet överens om. Det vi är oense om är ifall det är värt det eller inte, säger Anna Carlstedt som är ordförande för IOGT-NTO

Gårdsförsäljning i ett land med alkoholmonopol avviker mot EU:s konkurrenslagstiftning. Regeringen har, med Centerpartiet i spetsen, hävdat att de inte vill införa gårdsförsäljning om det riskerar Systembolaget. Ändå kampanjar de för något som med all säkerhet skulle sätta Systembolaget i skottgluggen ännu en gång.

– Systembolaget kommer inte att – poff – försvinna direkt när vi inför gårdsförsäljning. Däremot kommer vi att dras inför domstol och därmed riskera hela vårt alkoholpolitiska system ännu än gång. Och det för bara ett hundratal jobb på landsbygden, säger Anna Carlstedt.

För mer information kontakta: Anna Carlstedt, ordförande IOGT-NTO 0708-78 09 33

Nina Svensson, pressekreterare IOGT-NTO 0733-72 62 15

Läs mer om gårdsförsäljning här: www.iogt.se/gardsforsaljning