• IOGT-NTO/

Civilsamhällesorganisationer - Regeringens satsning på ANDTS-området motsvarar inte behovet

Flera civilsamhällesorganisationer anser att regeringens satsning på ANDTS-området (alkohol, narkotika, dopning, tobak och nikotin samt spel om pengar) brister och menar att anslaget är på fortsatt låg nivå, med en oförändrad budget jämfört med tidigare år.

Satsningen på ANDTS-området står inte i proportion till frågornas vikt eller till det nationella målet om ett samhälle fritt från narkotika och dopning, minskade medicinska och sociala skador orsakade av alkohol och ett minskat tobaksbruk.

Regeringen menar att ANDTS-frågan är viktig för folkhälsan – samtidigt avsätts inte tillräckligt med resurser för att kunna bedriva ett effektivt arbete på området.  Det visar att regeringen har prioriterat ner ANDTS-frågorna, säger Lucas Nilsson, förbundsordförande för IOGT-NTO.

Om regeringen menar allvar med att vilja skapa förutsättningar för en god och jämlik hälsa i samhället och samtidigt förbättra folkhälsan behöver anslaget höjas till tidigare nivåer, vilket skulle innebära en dryg dubblering av anslaget, fortsätter Nilsson.

Organisationerna vill se ett stärkt ANDTS-politiskt arbete med en tydlig nationell styrning, samordning och uppföljning, bl.a. genom återinförandet av ett ANDTS-råd under socialministern, ett etablerande av ett särskilt samordnande ANDTS-kansli på regeringskansliet och ett ANDTS-kompetenscenter med ansvar för framtagning och spridning av metoder för förebyggande arbete.

Pandemin visar tydligt att ett förebyggande folkhälsoarbete på ANDTS-området minskar de sociala och medicinska skadorna samtidigt som det minskar samhälls­kostnaderna, avslutar Lucas Nilsson.

Lärare mot Tobak

Ordförande för Lärare mot Tobak

Oili Dahl

Ordförande för Svensk sjuksköterskeförening

Regeringen menar att ANDTS-frågan är viktig för folkhälsan – samtidigt avsätts inte tillräckligt med resurser för att kunna bedriva ett effektivt arbete på området.  Det visar att regeringen har prioriterat ner ANDTS-frågorna.
Lucas Nilsson, Förbundsordförande IOGT-NTO
Om regeringen menar allvar med att vilja skapa förutsättningar för en god och jämlik hälsa i samhället och samtidigt förbättra folkhälsan behöver anslaget höjas till tidigare nivåer, vilket skulle innebära en dryg dubblering av anslaget.
Lucas Nilsson, Förbundsordförande IOGT-NTO
Pandemin visar tydligt att ett förebyggande folkhälsoarbete på ANDTS-området minskar de sociala och medicinska skadorna samtidigt som det minskar samhälls­kostnaderna.