Det blir en Vit Jul i år

Alla barn har rätt till en vit jul. Idag lanseras Vit Jul, kampanjen som ska göra julen vitare för alla barn.

Siffran uppgår till 385 000 barn totalt och den kommer från Folkhälsoinstitutet. Detta oroar IOGT-NTO-rörelsen som därför valt att försöka få till en förändring i samhället. Med Vit Jul belyses problematiken kring jullovet, när många av samhällets organiserade verksamheter som ofta är barnens andrum och stöttepelare dessutom håller stängt.

- Vi vill med Vit Jul belysa barnens behov i förhållande till vuxnas alkoholkonsumtion och helt enkelt få människor att reflektera över sitt alkoholintag, speciellt när barn är närvarande, fortsätter Anna Carlstedt från IOGT-NTO. Projektet, som utöver IOGT-NTO-rörelsens egeninsats har fått ekonomiskt stöd av både FHI och Socialstyrelsen, kommer bedrivas både på lokal nivå av de många föreningarna och kårerna inom IOGT-NTO-rörelsen samt digitalt från förbundsnivå med en kampanj på internet.
Kampanjsidan www.vitjul.se lanseras idag. Där kan man se hur många människor som kommer fira Vit Jul i landets olika län. Man kan själv ta ställning och digitalt skriva under för kampanjen och lova att själv avstå alkohol under jul. Man även kan läsa om våra ambassadörer som tagit ställning för barnen skull. På sidan finns även en webbshopp där det går att beställa julklappar av vilka vinsten går oavkortat till projektet Kontakt: Anna Carlstedt, Förbundsordförande IOGT-NTO, anna.carlstedt@iogt.se, 070-878 09 33

Ann-Britt Hagel, Generalsekreterare, IOGT-NTO:s juniorförbund, ann-britt.hagel@junis.org, 0733-72 62 71

Carina Friberg Fabregat, Projektledare Vit Jul, carina.friberg.fab@iogt.se, 070-190 84 11

Bilder: www.vitjul.se Vit Jul genomförs för tredje året 2009 och är en kampanj som drivs av IOGT-NTO-rörelsens fyra förbund: IOGT-NTO, Ungdomens Nykterhetsförbund, IOGT-NTOs Juniorförbund och Nykterhetsrörelsens Scoutförbund. Kampanjens mål är att lyfta fram barnens situation och behov i förhållande till vuxnas alkoholkonsumtion, speciellt kring julhelgen, att få fler vuxna att avstå alkohol under julhelgen och att genomföra alkoholfria aktiviteter för barn och unga under jullovet.