Det blir en Vit Jul på Facebook i år

Idag lanseras Vit Jul, kampanjen som handlar om att alla barn har rätt att fira jul utan fulla vuxna. I år satsar kampanjen stort på Facebook med bland annat vattenmärkning av profilbilder.

– Vart fjärde barn har känt obehag på jul på grund av vuxnas drickande, ett av tio barn känner så varje år. Det tycker vi är helt uppåt väggarna, julen ska ju vara barnens högtid, säger Anna Carlstedt.

Förutom uppmaningar till kommuner att ordna aktiviteter för barn och cirka 250 egna aktiviteter runt om i landet satsar kampanjen extra stort på Facebook i år. Vuxna bestämmer sig för att inte dricka alkohol under julen kommer kunna vattenmärka sina profilbilder. Dessutom kan man skicka VitJulogram med julhälsningar och recept och skapa egna banners till sina bloggar.

– Nu kan alla som vill ta ställning för en alkoholfri jul även på nätet. Oavsett om man köper en pin av våra kampanjarbetare eller om man vattenmärker sin profilbild på Facebook så är det viktiga att man markerar att julen är barnens högtid, säger Carina Friberg Fabregat, kampanjledare för Vit Jul.

Fakta om Vit Jul Kampanjen Vit Jul genomförs av IOGT-NTO-rörelsens fyra förbund: IOGT-NTO, Ungdomens nykterhetsförbund (UNF), Junis och Nykterhetsrörelsens scoutförbund (NSF).
Titta på applikationen här: http://apps.facebook.com/envitjul/start

För mer information och bilder:www.vitjul.se Anna Carlstedt, ordförande IOGT-NTO Tel 0708-780933 Carina Friberg Fabregat, projektledare Vit Jul 0701-908411