Fler barn förtjänar ett härligt sommarlov!

Alla barn är värda ett härligt sommarlov! Men tyvärr är inte det verkligheten för alla barn i Sverige. Många barn lever i hem där alkohol eller andra droger skapar otrygghet under det långa sommarlovet eller där brist på ekonomiska resurser omöjliggör resor eller andra upplevelser på sommaren. Nu kan du vara med och stötta IOGT-NTO-rörelsens sommarverksamhet för barn och unga runt om i hela Sverige. Genom att köpa Miljonlotteriets Sommarlovslott, där överskottet går direkt till sommarlovsaktiviteter, så kan du på ett konkret sätt göra skillnad. Lotten börjar säljas fredagen den 1 maj på www.miljonlotteriet.se.

— Sommaren är en period då alkoholen får lite mer utrymme än annars i vågen av semestrar och ledigheter. Därför behövs också aktiviteter och platser som är alkoholfria. Många barn och unga lever dessutom i familjer med ett riskabelt alkoholbruk eller missbruk och i de familjer där alkoholen eller andra droger gör hemmasituationen jobbig kan sommarlovet bli en fälla mer än en frihet, säger Anna Carlstedt, ordförande för IOGT-NTO.

Från den 1:a maj till 31:a augusti säljs skraplotten Miljonlotteriet Sommarlov där hela överskottet går raka vägen till IOGT-NTO-rörelsens sommarläger. Med bidraget för lotten kan IOGT-NTO-rörelsen arrangera kojbyggarläger, badutflykter och filmfestivaler också för de barn som behöver byta ut en jobbig hemmamiljö mot fina sommarminnen.

Sommaren är en viktig tid för gemenskap både för barn och vuxna. Jag ser själv fram emot sommaren enormt mycket och vill att alla barn ska ha möjlighet till att få härliga sommarminnen. Därför ligger Miljonlotteriets Sommarlovslott mig extra varmt om hjärtat där överskottet går till att se till att ännu fler barn ska kunna göra roliga aktiviteter på sitt lov, säger Ludwig Alholt vd på Miljonlotteriet.

Samtidigt som man har chansen att vinna upp till 2 miljoner, går överskottet till att skapa fler sommarläger. Miljonlotteriet har sedan år 2000 bidragit med över 1,6 miljarder till hela IOGT-NTO-rörelsens verksamhet.

Anna Carlstedt, ordförande IOGT-NTO

Åsa Fredriksson, kommunikationschef Miljonlotteriet
Tel: 0704-19 28 43 E-post: asa.fredriksson@miljonlotteriet.se

Om Miljonlotteriet