Folket tycker att alkoholinförseln är orimlig

– Regeringen måste nu prioritera att driva frågan om sänkt införsel av alkohol inom EU, säger Sven- Olov Carlsson, förbundsordförande i IOGT-NTO. Idag får man ta med sig 230 liter alkohol varje gång man passerar gränsen mellan två EU-länder, en mängd som motsvarar mer än 2,5 års förbrukning. I en undersökning gjord av Temo på uppdrag av IOGT-NTO svarade 57 procent av svenska folket att gränsen för hur mycket alkohol man får ta in är orimlig. Detta är en ökning från 53 procent jämfört med samma fråga ifjol.
Det är fler äldre än yngre som tycker införseln är orimlig. Tittar vi på partisympatier är det kristdemokrater, 80 procent, vänsterpartister och miljöpartister, över 70 procent, som är mest skeptiska, men även bland de moderata väljarna är det en majoritet, 51 procent, som tycker den tillåtna införselmängden av alkohol är orimlig. Av socialdemokraternas sympatisörer är det 59 procent.
– Dessutom presenterades förra veckan en undersökning från Göteborgs universitet som visar att allt färre svenskar vill sänka alkoholskatterna. Tillsammans med vår undersökning visar det att det finns ett starkt stöd för en socialt ansvarsfull och restriktiv alkoholpolitik, säger Sven-Olov Carlsson.

Mer information Pierre Andersson, tf pressekreterare, 070-593 18 07 Sven-Olov Carlsson, förbundsordförande, 070-554 99 89

IOGT-NTO-rörelsens kongresser äger rum i Uppsala 4-8 juli. Omkring 1000 medlemmar i IOGT-NTO, Ungdomens Nykterhetsförbund och Junis finns på plats. Program och mer information finns på www.iogt.se/kongress2007.