Folknykterhetens dag firas med alkoholreklamkrav på regeringen

Idag firas traditionsenligt Folknykterhetens dag där IOGT-NTO-föreningar över hela landet är ute på gator och torg för att bjuda på fika, diskutera alkoholnormen och visa upp organisationens verksamhet. IOGT-NTO:s förbundsordförande kräver också nya åtgärder för att begränsa marknadsföringen av alkohol, särskilt i sociala medier.

— Regeringen måste gå från ord till handling när det kommer till marknadsföringen av alkohol. Den befintliga lagstiftningen har ett flertal brister och ännu värre är det för sociala medier som helt saknar reglering. Det gör att barn och unga utsätts för stora mängder alkoholrelaterad marknadsföring, säger Johnny Mostacero, förbundsordförande för IOGT-NTO.

En stor del av de som använder sociala medier är unga under 25 år och de exponeras för en i nuläget helt okontrollerad alkoholmarknadsföring. En statlig utredning från 2014 ifrågasatte både lämplighet och laglighet för marknadsföring i sociala medier där just unga är överrepresenterade.

— Att inte agera mot den kraftigt ökade marknadsföringen är att acceptera en starkare alkoholnorm som leder till en ökad konsumtion, särskilt bland unga. Trots den statliga utredningens tydliga kritik saknas konkreta förslag eller svar från regeringen. Ett flertal av de blivande ministrarna sa inför valet 2014 att de ville se en skärpning av lagstiftningen kring marknadsföring av alkohol. Nu har det gått snart två år och det är dags att sätta handling till de orden, säger Johnny Mostacero, förbundsordförande för IOGT-NTO.

Inför valet 2014 genomförde IOGT-NTO en kampanj där allmänheten fick möjlighet att till alla riksdagskandidater ställa frågan ”bör lagstiftningen för alkoholreklam skärpas”. Det fullständiga resultatet finns på www.alkoholstor.se

Johnny Mostacero, förbundsordförande IOGT-NTO

IOGT-NTO är Sveriges största nykterhetsorganisation med cirka 32 000 medlemmar i drygt 700 lokalföreningar över hela landet.

Johnny Mostacero