Folknykterhetens vecka firas med fest för alla!

Den 26 maj - 1 juni är det dags för Folknykterhetens vecka. Temat för året är Fest för alla och IOGT-NTO-rörelsen kommer bjuda in till grillfester runt om i hela landet. Där kan man träffas, umgås och få reda på mer om våra organisationer. På vissa platser genomförs även grillningar av politiker kring alkoholpolitik med anledning av supervalåret.

— Den här veckan går våra fyra förbund inom IOGT-NTO-rörelsen ihop och firar gemensamt tillsammans med människor på alla de orter och platser vi finns på runt om i Sverige, säger Anna Carlstedt, ordförande för IOGT-NTO.

Folknykterhetens vecka har firats sedan 2003 och på torsdagen är Folknykterhetens dag. Den har firats på Kristi Himmelfärds dag sedan 1925.

— Att fira Folknykterhetens vecka är ett sätt att skapa fler alkoholfria mötesplatser. Som det ser ut idag kryper alkoholnormen in vid allt fler tillfällen och platser. Så den här typen av aktiviteter är ett vattenhål som många vill ha och som samtidigt hjälper till att bryta normen, säger Malin Thorsson, ordförande för Ungdomens Nykterhetsförbund.

För lokala aktiviteter under Folknykterhetens vecka, kontakta respektive distrikt eller IOGT-NTO:s pressekreterare för kontaktpersoner.

IOGT-NTO-rörelsens hemsidor:

IOGT-NTO: www.iogt.se

Junis, IOGT-NTO:s juniorförbund: www.junis.org

Nykterhetensrörelsens scoutförbund, NSF: nsf.scout.se

Ungdomens nykterhetesförbund, UNF: www.unf.se

Johnny Foglander, pressekreterare IOGT-NTO

IOGT-NTO är Sveriges största nykterhetsorganisation med cirka 32 000 medlemmar i drygt 700 lokalföreningar över hela landet.