Gårdsförsäljning är en smart bluff som drivs av stora alkoholföretag

Enligt en ny granskning som IOGT-NTO presenterar i dag är det Sveriges största alkoholföretag som blir vinnarna om gårdsförsäljning av alkohol införs.

Rapporten ”Gårdsförsäljning – Alkoholindustrins trojanska häst”, granskar hur Sveriges största sprittillverkare använder uttrycket gårdsförsäljning för att öppna porten för privat alkoholförsäljning i Sverige. Den felaktiga bilden av gårdsförsäljning grundar sig i tre myter: att tillverkningen av alkohol är småskalig, att tillverkning och försäljning framförallt skulle ske på landsbygden och att gårdsförsäljning i sig skulle vara harmlöst.

- Med gårdsförsäljning skulle nästan vem som helst snabbt och enkelt kunna starta tillverkning av öl, vin och sprit och få ansvar för åldersgränser, öppettider och skatteinbetalningar. Det är långt från den harmlösa småskaliga bild som målats upp kring förslaget säger Irma Kilim, drogpolitisk chef på IOGT-NTO.

Granskningen tydliggör att Sveriges största alkoholföretag, med The Absolut Company i spetsen, spelar en tongivande roll i lobbykampanjerna för gårdsförsäljning.

- IOGT-NTO:s nya granskning avslöjar hur The Absolut Company driver på för gårdsförsäljning genom omfattande nät av medlemskap och styrelseposter i inflytelserika organisationer. Den visar också hur företaget redan utvecklat tydliga affärsstrategier för att dominera de marknader som skulle växa fram om gårdsförsäljning införs, säger Kalle Dramstad, politisk rådgivare på IOGT-NTO.

Kalle Dramstad, drogpolitisk rådgivare IOGT-NTO

Irma Kilim, drogpolitisk chef IOGT-NTO
Tel: o733-726 213

Laura Luna, pressansvarig IOGT-NTO

IOGT-NTO vill skapa en miljö där friheten från alkohol är självklar och naturlig. I den svenska kulturen är alkoholen så självklar att det har blivit provocerande att avstå från den. IOGT-NTO har drygt 30 000 medlemmar över hela landet. Organisationen är politiskt och religiöst obunden organisation och välkomnar alla som delar vår syn om människors lika värde och som vill leva ett helnyktert liv.

Snabbfakta

Irma Kilim, drogpolitisk chef på IOGT-NTO
IOGT-NTO:s nya granskning avslöjar hur The Absolut Company driver på för gårdsförsäljning genom omfattande nät av medlemskap och styrelseposter i inflytelserika organisationer. Den visar också hur företaget redan utvecklat tydliga affärsstrategier för att dominera de marknader som skulle växa fram om gårdsförsäljning införs.
Kalle Dramstad, politisk rådgivare på IOGT-NTO