”Gårdsförsäljningen i Finland är ett riskfyllt misslyckande”

Gårdsförsäljning av alkohol i Finland är ett misslyckande, både ekonomiskt och juridiskt. Det skriver IOGT-NTO på DN debatt idag efter att ha undersökt de finska gårdarnas lönsamhet och EU-kommissionens inställning i hittills opublicerad korrespondens.

– Gårdsförsäljning i Finland är ett riskabelt misslyckande, säger Anna Carlstedt som är ordförande för IOGT-NTO. De genererar 100 jobb, varav många kommer av tillverkning av alkohol och inte just försäljning. Dessutom har de dragit på sig allvarlig kritik från EU-kommissionen som i förlängningen kan hota deras rätt att behålla detaljhandelsmonopolet.

När Finland nu vill tillåta försäljning även av fruktlikörer har EU-kommissionen reagerat kraftigt. I mars i år skriver de i ett hittills opublicerat brev att

"Ett sådant undantag för att kringgå det statliga monopolet, enbart för lokalt producerad fruktlikör och inte för liknande produkter från andra medlemsländer, skulle helt klart stå i strid med artikel 34 (...). Kommissionens avdelningar skulle motsätta sig att de anmälda ändringarna av Finlands alkohollag antas."

– Finland riskerar sin rätt att behålla detaljhandelsmonopolet, säger Anna Carlstedt, som är ordförande för IOGT-NTO. Att införa gårdsförsäljning i Sverige som det ser ut nu skulle vara högst oansvarigt. Det här är ytterligare ett exempel på hur regeringen prioriterar näringen framför folkhälsan.

För mer information kontakta: Anna Carlstedt, ordförande IOGT-NTO Telefon: 0708-78 09 33

Nina Svensson, pressekreterare IOGT-NTO Telefon: 0733-72 62 15 www.iogt.se