• IOGT-NTO/

Gårdsförsäljningsförslaget medför omfattande negativa konsekvenser på svensk alkoholpolitik

Regeringens utredare föreslår att öppna upp gårds­försäljning för detaljhandel av alkohol från privata, nationella och vinstdrivande aktörer. Förslaget innebär att Systembolagets detalj­handels­monopol upphör att existera då Systembolaget inte längre har ensamrätt på detaljhandel med alkoholdrycker.

Det är troligt att EU-domstolen ser den svenska gårdsförsäljningen som en otillåten diskriminering mot utländska alkoholproducenter, då endast svenska producenter får tillgång till gårdsförsäljning, förklarar Lucas Nilsson, förbundsordförande IOGT-NTO.

Förslaget syftade ursprungligen till att stärka landsbygden, vilket inte uppnås.

Det är uppenbart att utredningens förslag inte handlar om landsbygden. Snarare är det ett sätt att värna alkoholindustrins intressen i den urbana öl- och spritproduktionen. Detta är olyckligt då ökad alkoholförsäljning alltid är en förlustkalkyl för folkhälsan och samhälls­ekonomin, påpekar Lucas Nilsson, ordförande IOGT-NTO.

Om gårdsförsäljningen skulle hota Systembolagets monopol menar utredningen att det är möjligt att backa bandet och återgå till tidigare detaljhandelsordning. Det här är dock inte sannolikt.

Det är troligt att EU-domstolen skulle se Sveriges närings­inriktade förslag som ett avsteg från allmänintresset bakom den svenska alkoholpolitiken–att främja folkhälsan. Sverige skulle därför inte med trovärdighet kunna återinföra monopolet med målet att främja folkhälsan i alkoholpolitiken då detta inte var en prioritering vid införandet av gårdsförsäljning, menar Lucas Nilsson, förbundsordförande IOGT-NTO.

Utredningens konsekvensanalys visar att förslaget skulle medföra ökad alkoholkonsumtion och fler dödsfall som följd. Forskning visar att en avreglering av monopolet leder till ökad konsumtionen och fler alkoholskador, vilket bl.a. innebär fler dödsfall och fler misshandels­fall.

Det är oansvarigt av utredningen att presentera ett förslag som i sig själv skulle medföra ökade samhällskostnader. Utredningen ignorerar även att analysera vad konsekvenserna skulle vara om monopolet försvinner, fortsätter Lucas Nilsson

Förslaget skulle medföra långsiktiga och oåterkalleliga konsekvenser för det svenska detaljhandelsmonopolet på alkohol och den restriktiva svenska alkoholpolitiken. Med anledning av detta är IOGT-NTO starkt kritiska till utredningens presenterade förslag.

Läs IOGT-NTO:s rapport om utredningsförslaget.

Lucas Nilsson

Förbundsordförande IOGT-NTO