Gunnar Hökmark går emot sitt eget parti i alkoholpolitiken

I en utfrågning i P1 Morgon idag sa Gunnar Hökmark att Systembolagets ensamrätt på alkoholförsäljning gradvis borde avvecklas. Det går stick i stäv med hans eget partis politik och vad den samlade forskningen säger på området.

— Att moderaternas toppnamn till EU går emot både det egna partiet, det svenska folket och en förkrossande majoritet av riksdagen och gör det här uttalandet är både okunnigt och klantigt. Man kan heller inte gradvis avveckla ett monopol, antingen har vi ett eller så har vi det inte, säger Anna Carlstedt, ordförande för IOGT-NTO.

— Det finns en anledning till att vi har ett massivt stöd för Systembolaget och det är att monopolet sparar både liv och minskar kostnaden för samhället. Jag undrar hur mycket Gunnar Hökmark tycker det kan få kosta för att få igenom sin åsikt, fortsätter Anna Carlstedt.

Enligt en ny rapport från WHO orsakade alkohol 3,3 miljoner dödsfall 2012. Dessutom ökar alkoholkonsumtion riskerna att drabbas av över 200 sjukdomar. Alkohol är inte vilken vara som helst och därför har vi en alkoholpolitik med utgångspunkt ett begränsa skadorna genom att hålla nere konsumtionen.

— Den svenska alkoholpolitiken har länge varit i topp internationellt sett och har bland annat inspirerat WHO:s globala strategi för att minska alkoholskadorna. De presenterade nyligen siffror som visar att dubbelt så många dödsfall orsakas av alkohol som av aids i världen. Det är därför vi behöver driva en politik som begränsar skadorna och en av grundpelarna i det är Systembolagets detaljhandelsmonopol. Det borde Gunnar Hökmark veta, avslutar Anna Carlstedt.

Läs mer: WHO:s rapport ”Global status report on alcohol and health 2014”: http://who.int/mediacentre/news/releases/2014/alcohol-related-deaths-prevention/en/

Anna Carlstedt, ordförande IOGT-NTO

Johnny Foglander, pressekreterare IOGT-NTO

IOGT-NTO är Sveriges största nykterhetsorganisation med cirka 32 000 medlemmar i drygt 700 lokalföreningar över hela landet.