Gunnar Hökmark motarbetar regeringen om alkoholskatten

Gunnar Hökmark, gruppledare för de svenska moderaterna i EU-parlamentet, röstade i veckan tillsammans med övriga moderater i EU-parlamentet för ett slopande av EUs minimiskatter på alkohol. I media framgår det nu också att Gunnar Hökmark vill se en sänkning av de svenska alkoholskatterna – en linje som går på tvärs mot den linje regeringen driver.

De nordiska regeringarna har tidigare enats om en gemensam hållning om alkoholbeskattning gentemot EU. Denna överenskommelse omfattar bland annat att arbeta för höjda minimiskatter på alkohol.
– Regeringsförklaringen säger uttryckligen att regeringen skall arbeta för en minskad alkoholkonsumtion och en mer restriktiv syn på alkohol inom EU. Det är bra. Skatten är det mest effektiva instrumentet för att påverka konsumtionsutvecklingen säger IOGT-NTOs förbundsordförande Sven-Olov Carlsson i en kommentar.

– Moderaternas ställningstagande i EU-parlamentet är minst sagt förbryllande och går tvärtemot vad den svenska regeringen säger sig vilja arbeta för på EU-nivå. Moderaternas agerande i EU- parlamentet försvagar också den svenska positionen. Regeringen måste klart ta avstånd från detta agerande, avslutar Sven-Olov Carlsson.

Mer information: Sven-Olov Carlsson, 0705-54 99 89 IOGT-NTO:s förbundsordförande

Pierre Andersson, 070-593 18 07 Tf pressekreterare