Henry Bronett skippar nubben för barnen

Författaren, regissören och poeten Henry Bronett är en av många som väljer att fira jul utan alkohol i år. Som ambassadör för IOGT-NTO-rörelsens kampanj Vit Jul har han dessutom lånat ut sin röst till radioreklam.

– Barn tycker att personlighetsförändringar är obehagliga, jag minns själv hur jag upplevde vuxna som druckit. Ett barn ska inte behöva lära sig att hantera vuxna som är gränslösa, vulgära och hotfulla, säger Henry Bronett.

Carina Friberg Fabregat, projektledare för Vit Jul, berättar att de tillsammans med Henry Bronett producerat en reklamspot som kommer gå i radio 13 – 24 december.

– Henrys sagoberättarröst får en att lyssna extra uppmärksamt och vårt budskap, en uppmaning till vuxna att fira jul utan alkohol i år, förmedlas på ett fantastiskt sätt, säger Carina Friberg Fabregat.

Henry Bronett tycker inte att det finns några fördelar med att dricka eller vara påverkad i barns närvaro.

– Det är en förmån att ha barn och att få vara bland barn, säger han. Sätt barnen främst, bli hög på livet och inget annat. Då får våra barn en vit jul! Kontakt: Henry Bronett Telefon: 070-731 08 00 Carina Friberg Fabregat, projektledare Vit Jul Telefon: 070-190 84 11 För mer information: www.vitjul.se Vit Jul är en kampanj som drivs av IOGT-NTO-rörelsens fyra förbund: IOGT-NTO, Ungdomens Nykterhetsförbund, IOGT-NTOs Juniorförbund och Nykterhetsrörelsens Scoutförbund. Kampanjens mål är att lyfta fram barnens situation och behov i förhållande till vuxnas alkoholkonsumtion, speciellt kring julhelgen, att få fler vuxna att avstå alkohol under julhelgen och att genomföra alkoholfria aktiviteter för barn och unga under jullovet.