Inför förbud mot marknadsföring av alkohol i sociala medier

Utfallet i högsta domstolen öppnar upp för en framtida alkoholmarknadslagstiftning som sätter folkhälsan först och skyddar barn och unga. Det är dags att införa ett förbud mot alkoholreklam på sociala medier.

Sociala medier har blivit en viktig arena för alkoholindustrin att marknadsföra sina produkter på. Förutom att sociala medier möjliggör för alkoholindustrin att nå en yngre målgrupp står även industrin under mindre granskning och färre regler än marknadsföring i traditionell media.

Alkoholreklam används för att ge en romantiserad bild av alkohol. Det gynnar ingen förutom alkoholindustrin att alkoholreklamen får fylla våra flöden, menar Lucas Nilsson, förbundsordförande IOGT-NTO.

Reklam i det digitala flödet är i dag en av de mest effektiva kanalerna för marknadsföring. Framför allt på barn och unga som dagligen använder sociala medier. I en rapport från 2016 visade IQ att unga exponeras för 40 alkoholbudskap om dagen. Studier har även visat att alkoholreklam bidrar till ökad alkoholkonsumtion i allmänhet, men främst bland unga där debutålder och berusnings­drickande ökar när unga exponeras för alkoholreklam.

Ett förbud mot alkoholreklam i sociala medier hade varit en effektiv lösning. Förutom att det minskar dagens gråzoner om vad som är tillåten reklam skyddar det även framför allt barn och unga, konstaterar Lucas Nilsson.

Ett förbud mot alkoholreklam har redan utretts i Sverige 2017 (SOU 2017:113) där utredaren föreslog ett förbud. Liknande förbud finns även i ett flertal andra länder, däribland Litauen, Estland och Norge.

Mackmyradomen visar tydligt att folkhälsoskyddet värderas högt i lagstiftningen. Med anledning av högsta domens tydliga vägledning och de positiva effekter vi har sett i flera andra länder med förbud finns det ingen anledning att vänta med ett förbud mot alkoholreklam i sociala medier i Sverige. Vi hoppas därför att regeringen plockar upp utredningen från 2017 och lägger fram ett förslag snarast, avslutar Lucas Nilsson.

Lucas Nilsson

Förbundsordförande IOGT-NTO
lucas.nilsson@iogt.se

Magnus Jonsson

Vikarierande Drogpolitisk chef IOGT-NTO
magnus.jonsson@iogt.se

IOGT-NTO vill öka individens frihet och bidra till ett tryggare samhälle där ingen far illa av alkohol eller andra droger. IOGT-NTO är en religiöst och partipolitiskt obunden organisation vars verksamhet vilar på nykter grund och syftar till att stärka demokrati och solidaritet. vi är idag den viktigaste samhällsaktören med mål att minska skadorna från alkohol och andra droger.