IOGT-NTO: Dra in alkoglassen från vanliga butiker redan nu

Alkoglassen ska säljas via Systembolaget, det föreslår den utredning som regeringen tillsatte efter IOGT-NTO:s kampanj under Almedalsveckan i Visby förra året. På enbart några dagar skrev över 3000 personer under ett upprop för att stoppa alkoglassen i vanliga matbutiker. Alkoglassen utnyttjar ett kryphål i lagstiftningen och även stora delar av dagligvarubranschen själva ställer sig positiva till att den flyttas över till Systembolaget. I ljuset av utredningen och branschens ställningstagande borde Mathem och andra seriösa aktörer som idag tillhandahåller glassen sluta sälja den omgående.

Vi uppmanar Mathem och andra aktörer att göra det ICA redan gjort, ta sitt sociala ansvar och förekomma lagen genom att plocka bort glassen från sina egna sortiment. Det finns ingen anledning att vänta in att lagändringen träder i kraft år 2019. Vårt budskap har varit tydligt, barn tittar inte på alkoholhalten när de ser färgglada glassar. Att sälja dem på Systembolaget är det enda rimliga, säger Johnny Mostacero, förbundsordförande för IOGT-NTO.

I utredningen föreslås alkoglass regleras på exakt samma sätt som alkoholhaltiga drycker, både vid försäljning och när det gäller marknadsföring. IOGT-NTO menar att det är naturligt att se på frusna drinkar på samma sätt som vilken alkoholhaltig dryck som helst.

— Alkohol är ingen vanlig vara. Utredningen pekar tydligt och väl underbyggt på varför alkoglassen borde regleras på exakt samma sätt som öl, vin och sprit. Den svenska alkohollagen är en skyddslagstiftning som har starkt stöd bland alla riksdagspartier. Däremot borde målsättningen vara att förslaget kan träda i kraft redan innan nästa sommar, att vänta till 1 januari 2019 är för lång tid, säger Johnny Mostacero, förbundsordförande för IOGT-NTO.

Johnny Mostacero, förbundsordförande IOGT-NTO

IOGT-NTO:s pressjour

Vi uppmanar Mathem och andra aktörer att...plocka bort glassen från sina sortiment
Johnny Mostacero