IOGT-NTO: Onödig utredning, Maria Larsson!

Nu klockan 16.00 presenterade folkhälsominister Maria Larsson direktiven till en ny utredning om gårdsförsäljning av alkohol. IOGT-NTO anser att utredningen är onödig.

Utredningen En ny alkohollag som presenterades i höstas visade tydligt att genom att acceptera gårdsförsäljning av alkohol så hotas Systembolagets monopol. Utredaren Anita Werner föreslog därför att gårdsförsäljning inte skulle tillåtas. Trots detta väljer regeringen nu att utreda frågan på nytt.

– Det är mycket märkligt att regeringen väljer ett sånt här tillvägagångssätt, säger Kjell-Ove Oscarsson som är vice ordförande i IOGT-NTO. Vill man verkligen knäcka monopolet?

– Maria Larsson kan gå tillbaka till alliansens regeringsförklaring, där man mycket tydligt markerar värdet av en restriktiv alkoholpolitik! Med den här utredningen av utredningens resultat riskerar man att orden restriktiv helt förlorar sitt värde! För mer information: Kjell-Ove Oscarsson, vice förbundsordförande IOGT-NTO Telefon: 070-594 68 44

Nina Svensson, pressekreterare Telefon: 0733-72 62 15