IOGT-NTO: Regeringen missar alkoholpolitiska reformer

Åtgärder som minskar alkoholkonsumtionen bidrar till ökad sysselsättning och livskraftiga företag, i och med alkoholens omfattande skadeverkningar. Regeringen missar denna möjlighet helt i samband med presentationen av Budgetpropositionen 2022.

Regeringens föreslagna höjning av alkoholskatten med 1 procent 2023 och 2024 är otillräcklig och långt ifrån att ta alkoholens samhällsbelastning på allvar. Alkoholskatten borde höjas så att priset på alkohol ökar i förhållande till inflation och inkomster med tanke på alkoholkonsumtionens inverkan på hälsa, trygghet och samhällskostnadermenar Lucas Nilsson förbundsordförande för IOGT-NTO.

Det finns flera goda skäl för en sådan skattereform:

• Minskad alkoholkonsumtion genom höjd alkoholskatt, stärkt Systembolag och förbud mot marknads­föring av alkohol stärker välfärden och förebygger problem kopplade till alkohol.
  • En minskad alkoholkonsumtion innebär att vård och omsorg kan använda sina resurser till annat än undvikbara problem på grund av alkohol.
  • Alkoholkonsumtionen har spelat en stor roll i spridningen och omfattningen av pandemin då alkoholkonsumtionen bidrog både till ökad smittspridning och högre belastning på hälso- och sjukvården. Det är en lärdom att ta med sig inför framtida pandemier.

Alkoholens pris är ett av de viktigaste verktygen för att minska alkoholkonsumtionen. Ökat pris leder till minskad konsumtion, vilket i sin tur leder till minskade skador liksom samhällskostnader.

"Enligt OECD orsakar alkoholens skadeverkningar i Sverige en försämrad ekonomisk utveckling med 2 procent av BNP per år. Höjd alkoholskatt bland andra åtgärder skulle bidra till ökad sysselsättning, livskraftiga företag och ett mer hälsosamt Sverige," avslutar Nilsson.

Lucas Nilsson

Förbundsordförande IOGT-NTO
070-741 98 10
lucas.nilsson@iogt.se

Magnus Jonsson

Vikarierande Drogpolitisk chef IOGT-NTO
073-081 90 17

IOGT-NTO vill öka individens frihet och bidra till ett tryggare samhälle där ingen far illa av alkohol eller andra droger. IOGT-NTO är en religiöst och partipolitiskt obunden organisation vars verksamhet vilar på nykter grund och syftar till att stärka demokrati och solidaritet. vi är idag den viktigaste samhällsaktören med mål att minska skadorna från alkohol och andra droger.

Enligt OECD orsakar alkoholens skadeverkningar i Sverige en försämrad ekonomisk utveckling med 2 procent av BNP per år. Höjd alkoholskatt bland andra åtgärder skulle bidra till ökad sysselsättning, livskraftiga företag och ett mer hälsosamt Sverige.
Lucas Nilsson, Förbundsordförande IOGT-NTO
Lucas Nilsson, Förbundsordförande IOGT-NTO