IOGT-NTO: Sänk inte vinskatten

Generaladvokatens yttrande är ett förslag till dom men EG-domstolen behöver inte följa advokatens förslag när den fäller sitt avgörande.

- Det finns ingen anledning att förhastat sänka skatten på vin. En sänkning av priset skulle ge fler barn till missbrukare, mer rattfylleri och mer våld. Vi kan bara hoppas att EG-domstolen kommer till en annan slutsats när den senare i år fäller sin dom, säger IOGT-NTO:s förbundsordförande Sven-Olov Carlsson.

Minimiskatter inom EU finns idag på starköl och sprit medan den är noll kr för vin. Det är med andra ord redan idag en snedvridning av konkurrensen till fördel för vinförsäljningen på EU:s gemensamma marknad.

- Sverige måste själv få bestämma vilka alkoholskatter som ska gälla, skatter som vi har av folkhälsoskäl, fortsätter Carlsson.

- Om någon skatt ska justeras så är det snarare ölskatten som borde höjas, avslutar Carlsson

Mer information Sven-Olov Carlsson, förbundsordförande, 070-554 99 89 Peter Moilanen, verksamhetsansvarig alkohol- och narkotikapolitiskt arbete, 0733-72 62 12