IOGT-NTO: Stoppa näthandeln nu Maria Larsson

City Gross börjar nu sälja vin tillsammans med sina matkassar via internet. Den näthandel med alkohol som IOGT-NTO polisanmälde 2011 har fortsatt växa och när nu etablerade matvarukedjor börjar sälja alkohol så kräver IOGT-NTO att lagstiftningen följs för att försäljningsmonopolet av alkohol ska kunna fortsätta att fungera.

— Det kan knappast ha varit lagstiftarnas intention att skapa en vilda västern-marknad av alkohol på nätet. Vi har ett försäljningsmonopol av alkohol och det ska självklart gälla oavsett om man köper flaskan i en fysisk butik eller på nätet, säger Anna Carlstedt, ordförande för IOGT-NTO.

Den så kallade Rosengrensdomen, som öppnade upp för svenskar att ordna med privatimport av alkohol, har under en längre tid utnyttjas av kommersiella aktörer som skapat en ny försäljningskanal av alkohol över nätet. Idag finns allt från vinklubbar som säljer exklusiva småpartier av viner till rena grossister som säljer alkohol med mängdrabatter och lockerbjudanden.

—2011 polisanmälde vi ett antal näthandlare av alkohol och uppmanade lagstiftarna att ta tag i det här. Nu, två år senare, blir det allt fler som ger sig på försäljning av alkohol via nätet. Vi kräver att Maria Larsson och regeringen agerar, och då räcker det inte med den utredning om tillsyn av näthandeln man hittills gjort. Vi har en globalt framgångsrik alkoholpolitik som bygger på att sätta folkhälsan först. Tar man inte tag i det här problemet så sviker man den politiken, avslutar Anna Carlstedt.

Anna Carlstedt, ordförande IOGT-NTO

IOGT-NTO är Sveriges största nykterhetsorganisation med cirka 32 000 medlemmar i drygt 800 lokalföreningar över hela landet.

Anna Carlstedt