IOGT-NTO anklagar Malmöpolitiker för cynisk opportunism

Under torsdagen fattade Malmö arbetsmarknads- och socialnämnd beslut om att tillåta hemleverans av alkohol. Enligt Centern och Moderaterna i Malmö skulle det vara möjligt genom en mycket bred tolkning av bestämmelserna för cateringtillstånd i alkohollagen.

- Beslutet bryter mot lagen. Myndigheter och bedömare är eniga. Det finns inget tvivel om det. Länsstyrelsen och Folkhälsomyndigheten har redan uttalat sig i detta. Beslutet kommer att bestridas och ogiltigförklaras. Det är vi övertygade om, säger Lucas Nilsson, vice ordförande IOGT-NTO.

I alkohollagens förarbeten står det uttryckligen att ”Vid catering måste, på samma sätt som gäller vid all annan form av servering av alkoholdrycker till slutna sällskap eller till allmänheten, serveringspersonal eller i vart fall serveringsansvarig person finnas närvarande under serveringstiden”. Bestämmelsen finns till för att inte göra catering till ett kryphål för hemleverans och detaljhandel med alkohol.

Från IOGT-NTO:s sida vill vi framhålla vikten av en livskraftig restaurangnäring. Våra föreningar driver själva ett flertal sociala företag med inriktning på catering och restaurang. Att kommunalråd väljer att lägga energi på att opinionsbilda mot svensk alkoholpolitik istället för att driva på för insatser som skulle göra reell skillnad för en bransch i kris är olyckligt och helt fel fokus i detta läge.

- Förslaget om att försöka supa sig igenom en kris kommer vi att minnas. Vi kommer att minnas de politiker som hade chansen att i en stor samhällskris ta ansvar och göra stor nytta för ekonomi, trygghet och hälsa men istället la sitt fokus på cynisk opportunism, säger Per Bengtsson, distriktsordförande IOGT-NTO Syd.

Malmö förtjänar mycket bättre än det här.

Laura Luna
laura.luna@iogt.se

IOGT-NTO vill öka individens frihet och bidra till ett tryggare samhälle där ingen far illa av alkohol eller andra droger. IOGT-NTO är en religiöst och partipolitiskt obunden organisation vars verksamhet vilar på nykter grund och syftar till att stärka demokrati och solidaritet. vi är idag den viktigaste samhällsaktören med mål att minska skadorna från alkohol och andra droger.

Snabbfakta

Under torsdagen fattade Malmö arbetsmarknads- och socialnämnd beslut om att tillåta hemleverans av alkohol. Beslutet bryter mot lagen.

Beslutet bryter mot lagen. Myndigheter och bedömare är eniga. Det finns inget tvivel om det. Länsstyrelsen och Folkhälsomyndigheten har redan uttalat sig i detta. Beslutet kommer att bestridas igen och ogiltigförklaras. Det är vi övertygade om.
Lucas Nilsson, vice ordförande IOGT-NTO
Förslaget om att försöka supa sig igenom en kris kommer vi att minnas. Vi kommer att minnas de politiker som hade chansen att i en stor samhällskris ta ansvar och göra stor nytta för ekonomi, trygghet och hälsa men istället la sitt fokus på cynisk opportunism.
Per Bengtsson, distriktsordförande IOGT-NTO Syd.