IOGT-NTO anmäler 32 för alkoholreklam

Idag anmäler IOGT-NTO 32 näringsidkare som sänt eller producerat alkoholreklam riktad till svenskar, till Konsumentombudsmannen och granskningsnämnden för radio och tv. Med på listan finns bland andra Carlsberg Sverige, TV3 och Kanal 5.

– Det är självklart ett problem att ett antal aktörer kan strunta i svensk lagstiftning på det sättet, säger Sara Heine, som är expert på EU-frågor på IOGT-NTO.

IOGT-NTO vill att KO prövar om tv-kanalerna, tillsammans med de som producerar alkoholreklamen, bryter mot alkohollagen. Om så är fallet kan de dömas till böter och förbud.

– Alkoholreklam i tv är olagligt, gör att unga dricker mer och dessutom är svenskarna emot det. De enda som tjänar på att den visas är de som producerar och sänder reklamen. Vi hoppas att det ska upphöra så snart som möjligt, säger Sara Heine.

Forskning visar att alkoholreklam får unga att sänka sin debutålder och öka sin alkoholkonsumtion. I höstas deltog Göteborgs universitet i en studie som bland annat granskade vilka av tolv länder som visar mest alkoholreklam under den tid på dygnet då flest barn ser på tv. Sverige hamnade, trots vårt förbud, på första plats.

För mer information kontakta: Sara Heine, expert EU-frågor, IOGT-NTO 0733-83 83 29

Nina Svensson, pressekreterare, IOGT-NTO 0733-72 62 15

För juridiska sakfrågor kontakta: Advokat Ulf Öberg, Öberg & Associés 0709-71 25 51

Läs debattartikeln i SVD idag: www.svd.se/brannpunkt

Göteborgs universitets studie: http://gupea.ub.gu.se/dspace/bitstream/2077/22129/3/gupea_2077_22129_3.pdf

IQ:s studie om stöd för alkoholreklam: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/iq/pressrelease/view/sju-av-tio-ogillar-alkoholreklam-303796

Pressbilder på personer och den aktuella alkoholreklamen finns att hämta på: www.iogt.se

Fakta alkoholreklam • All alkoholreklam i tv och radio är olaglig i Sverige.
• Svenska tv-kanaler har sänt alkoholreklam till svenskar via Storbritannien sedan 2003.
• 70 procent av svenskarna tycker att alkoholreklam i tv och radio ska vara förbjudet. (Källa: IQ 2009) • Satsningarna på alkoholreklam i Sverige ökar. Från år 2000 till 2008 ökade investeringarna i alkoholreklam i svenska medier från 8 miljoner kronor till drygt 369 miljoner kronor.
• Enligt forskning som sammanställts av EU-kommissionen (Science Group of the Alcohol and Health Forum 2009) gör alkoholreklam att unga börjar dricka alkohol tidigare och att de som redan dricker alkohol dricker mer.