IOGT-NTO i kampanjsamarbete med Reformklubben och Digitas

Humor, spetsighet och lite sex är några av ledorden när IOGT-NTO är i startgroparna för en ny kampanj som startar på Folknykterhetens dag den 9 maj. I samarbete med Reformklubben och reklambyrån Digitas utarbetas just nu ett kampanjkoncept som bland annat kommer bestå av seriestrippar.

— Vi har lagt ner mycket arbete på att hitta rätt byråer att samarbeta med och vi är säkra på att vi hittat rätt. Att hitta balansgången mellan att förstå en folkrörelses förutsättningar samtidigt som man utmanar både medlemmar och allmänheten om vår verksamhet och alkoholens roll i vardagen är inte det lättaste, säger Sofia Karlsson, kommunikationschef för IOGT-NTO.

Kampanjen kommer främst rikta sig till målgruppen 30–45-åringar. Som verktyg för att nå de som inte kommit i kontakt med IOGT-NTO tidigare används seriestrippar där man under kampanjperioden får följa två karaktärer där de möter både situationer och personer många kan känna igen sig i.

— Vi vill utmana oss själva och bilden andra har av oss. Målet är att öka kännedomen om oss som organisation och om våra värderingar genom att skapa karaktärer som man kan känna igen sig i och som även spelar på de stereotyper som finns av oss, säger Samuel Somo som är projektledare för kampanjen från IOGT-NTO.

Kampanjen lanseras på folknykterhetens dag den 9 maj och kommer pågå under ett års tid.

Sofia Karlsson, Kommunikationschef, IOGT-NTO

Samuel Somo, Projektledare för kampanjen, IOGT-NTO

IOGT-NTO är Sveriges största nykterhetsorganisation med cirka 32 000 medlemmar i drygt 800 lokalföreningar över hela landet.

Vi vill utmana oss själva och bilden andra har av oss
Samuel Somo