IOGT-NTO kommenterar utredningen om e-handel med alkohol

Igår beslutade regeringen att tillsätta en utredning som dels ska kartlägga marknadsföringen av alkohol i digitala medier och tv och komma med förslag på hur tillsynen av den ska bli bättre, samt utreda tillsynen och ålderskontrollen av e-handeln med alkohol. IOGT-NTO har tidigare startat processer både mot alkoholreklam i TV och mot näthandeln av alkohol.

— Det är väldigt bra att regeringen nu tar ett helhetsgrepp på reklamfrågan och då särskilt den på nätet och i våra tv-kanaler. Det har varit ett problem länge med okontrollerad marknadsföring i de här medierna och lagstiftningen måste komma ikapp tekniken, säger Anna Carlstedt, ordförande för IOGT-NTO.

I utredningsdirektiven läggs väldigt stor tonvikt på självreglering av marknadsföring, det vill säga att alkoholbranschen själva sätter upp riktlinjer och ramar för hur marknadsföringen ska bedrivas.

— Att branschen jobbar aktivt med att sköta sin marknadsföring på ett bra sätt är naturligtvis väldigt lovvärt, men det finns en risk med att flytta allt mer fokus till ett system med självreglering. Vi har en rad lagar och regler kring marknadsföring och tolkningen av dem måste ske opartiskt. Därför är det viktigt att betona att det yttersta ansvaret för tillsynen måste ligga hos myndigheterna och inte hos branschen själva, säger Anna Carlstedt.

I utredningen ska även e-handeln med alkohol granskas, men i direktivet ligger fokus på tillsynen av den och att ålderskontrollerna sköts.

— Det känns väldigt konstigt att regeringen lägger fokus på tillsyn och ålderskontroll när vi har gjort en polisanmälan om det ens är lagligt med näthandeln av alkohol. Det naturliga vore att börja med att se om näthandeln är förenlig med vårt försäljningsmonopol och den alkoholpolitik vi bedriver. Att regeringen föregår en oavslutad polisutredning är häpnadsväckande, avslutar Anna Carlstedt.

Anna Carlstedt, ordförande IOGT-NTO

Johnny Foglander, Pressekreterare IOGT-NTO

IOGT-NTO är Sveriges största nykterhetsorganisation med cirka 32 000 medlemmar i drygt 800 lokalföreningar över hela landet.

Anna Carlstedt