IOGT-NTO kräver besked om stopp för alkoholreklam

Idag presenterar IOGT-NTO tre krav för att stoppa den kraftiga ökningen av alkoholreklam i Sverige. På fyra år har investeringarna i alkoholreklam mer än fördubblats till över en miljard kronor brutto om året. Sveriges största nykterhetsorganisation kräver nu att lagstiftningen kring alkoholreklam stramas åt rejält, att tillsynen av marknadsföringen skärps, och att det svenska förbudet mot alkoholreklam i TV även omfattar svenska TV-sändningar från andra länder. IOGT-NTO gör nu något som ingen annan organisation tidigare gjort – man riktar sig direkt mot över 5000 riksdagskandidater med kravet att lagstiftningen för och tillsynen av marknadsföringen skärps.

Efter framgångarna med stopp för gårdsförsäljning och höjd alkoholskatt riktar IOGT-NTO nu hård kritik mot att alkoholindustrin har tillåtits öka alkoholreklamen kraftigt de senaste åren.

-          Det är ingen slump att alkoholindustrin använder sina extremt välfyllda kassakistor till att öka reklaminsatserna i Sverige. När de har förlorat slagen om att avskaffa Systembolagets ensamrätt och om alkoholskatten, så försöker de ändå att öka sina marknadsandelar genom att ösa alkoholreklam över svenska folket. Jag tror inte att någon har undgått att notera den kraftiga ökningen i både tidningar, TV och på webben, säger IOGT-NTOs ordförande Anna Carlstedt.

Under parollen ”Stör ej!” kräver IOGT-NTO nu besked från 5000 riksdagskandidater från de etablerade partierna om hur de ställer sig till de tre centrala kraven för att stoppa alkoholindustrins reklamoffensiv i Sverige och runt om i världen. Genom hemsidan www.alkoholstör.se kommer alla som är störda av alkoholreklamen kunna ställa frågan direkt till riksdagskandidaterna om de vill skärpa lagstiftning av och tillsyn för marknadsföringen av alkohol. Det är första gången detta görs i Sverige. IOGT-NTO använder kraften som folkrörelse tillsammans med det digitala verktyget BSD-tools.

-          Ingen gillar att bli störd och vi vet att svenska folket inte vill ha alkoholreklam. I en undersökning från 2012 svarade nästan hälften att alkoholreklam helt borde förbjudas. Nu visar vi hur mycket alkoholreklam vi faktiskt har omkring oss, varje dag, överallt. Det är dags för alkoholindustrin att sluta störa – och för politikerna att börja agera, säger Anna Carlstedt.

-          Svenska TV-kanaler som sänder från Storbritannien gör detta enbart för att kringå det svenska förbudet mot alkoholreklam i TV. Det är anmärkningsvärt, och ytterligare ett exempel på att alkoholindustrin inte bara stör oss som tittar, utan dessutom struntar i vilka lagar vi har valt att ha, avslutar Anna Carlstedt.

Besked från Myndigheten för Radio och TV kring IOGT-NTO:s anmälan mot tv-kanalerna TV3 och TV5 väntas komma innan sommaren 2014.

Mer information:

www.alkoholstör.se

Anna Carlstedt, ordförande IOGT-NTO

Johnny Foglander, pressekreterare IOGT-NTO

IOGT-NTO är Sveriges största nykterhetsorganisation med cirka 32 000 medlemmar i drygt 700 lokalföreningar över hela landet.

- Ingen gillar att bli störd och vi vet att svenska folket inte vill ha alkoholreklam
Anna Carlstedt