IOGT-NTO ordnar hemkört

Folknykterhetens vecka är igång och IOGT-NTO Stockholm uppmärksammar den genom att under veckan organisera hemkörning av alkoholfria viner och drycker. Beställning görs på hemsidan iogt.se/vinbilen. I en tid när tillgängligheten på alkohol ökar med till exempel vodkabilar som säljer sprit till unga så är det alkoholfritt som får en allt större efterfrågan.

— Det är allt fler som vill ha nåt bra alkoholfritt och det finns ett bra utbud av både viner och exempelvis muster på Systembolaget. Alkoholfritt är det som ökar mest i deras försäljning så man kan tycka att det är det de borde trycka på när de pratar om hemleverans. Nu gör de inte det så vi fixar det istället, säger Oskar Jalkevik, distriktsordförande för IOGT-NTO i Stockholm.

Hemleveransen kommer pågå under hela folknykterhetens vecka och priset för en låda med 5 viner och en blåbärsdryck kommer vara 400 kr.

— Det blir så mycket enklare med alkoholfritt. Vi kör dygnet runt och utan åldersgränser. Alla får köpa och våra chaufförer behöver inte oroa sig varken för att kontrollera ålder eller att mottagaren är berusad. Det har pratats mycket om vodkabilar som säljer sprit till unga men drickandet i den gruppen har aldrig varit så lågt som nu, så vår hemkörning har många fler potentiella kunder, avslutar Oskar Jalkevik.

Kontakt:

Oskar Jalkevik, ordförande IOGT-NTO i Stockholms län

IOGT-NTO är Sveriges största nykterhetsorganisation med cirka 32 000 medlemmar i drygt 800 lokalföreningar över hela landet.