IOGT-NTO överlämnar kongressuttalande till socialminister Jakob Forssmed

I helgen hölls IOGT-NTO:s kongress och ett ämne diskuterades var direktförsäljning av alkohol från producent till allmänheten, så kallad gårdsförsäljning. Kongressen, som samlade ombud från hela Sverige, tog ett enhälligt beslut att i sitt kongressuttalande rikta ett skarpt krav till socialminister Jakob Forssmed. Kravet löd: tillåt inte privata aktörer sälja alkohol till allmänheten.

Kongressen anser att Systembolagets monopol är en av de bästa alkoholpolitiska åtgärderna som finns, i Sverige och världen. Alkoholmonopolet värnar folkhälsa, som bidrar till utveckling och som möjliggör att flera kan leva ett fritt liv utan att skadas av alkohol och dess andrahandskador.

Utöver kongressuttalanden överlämnades även en film till socialministern, i den listade 12 kongressombud anledningar till varför monopolet är viktigt för dem.

Jag blir så stolt när jag ser vilken enorm kraft vår organisation har. Filmen visar att oavsett hur olika våra medlemmar är, oavsett vilket politiskt parti de tillhör så förenas vi i visionen om ett samhälle där alkoholen inte begränsar eller skadar någon säger den omvalde ordföranden Lucas Nilsson

Se filmen 12 anledningar här: https://youtu.be/i8uPWNX2I84

Irma Kilim
Drogpolitisk chef IOGT-NTO
irma.kilim@iogt.se

Lucas Nilsson
Förbundsordförande IOGT-NTO
lucas.nilsson@iogt.se

IOGT-NTO vill öka individens frihet och bidra till ett tryggare samhälle där ingen far illa av alkohol eller andra droger. IOGT-NTO är en religiöst och partipolitiskt obunden organisation vars verksamhet vilar på nykter grund och syftar till att stärka demokrati och solidaritet. vi är idag den viktigaste samhällsaktören med mål att minska skadorna från alkohol och andra droger.