IOGT-NTO skickar mousserande vin till Harpsund

Idag och imorgon möts alliansens partiledare på Harpsund och på torsdagskvällen sker den traditionella kräftskivan. För att förgylla middagen lite extra och för att påminna om ett vallöfte som än så länge inte blivit infriat så har IOGT-NTO skickat över mousserande vitt vin att avsluta middagen med. Vallöftet vi väntar på besked om är löftet att höja alkoholskatten.

— Alkoholfritt mousserande är ett perfekt sätt att avsluta en god middag med och att vi skickar det till partiledarna för alliansen är både ett sätt att ge dem lite extra guldkant samtidigt som vi vill påminna om att de har ett vallöfte som vi väntar på ska genomföras, säger Anna Carlstedt, ordförande för IOGT-NTO.

Inför valet 2010 lovade Alliansen en alkoholskattehöjning på 1.1 miljarder kronor.
Ett år senare, 2011, när regeringen lade fram sin vårproposition sa den moderate finansminstern Anders Borg att det ska ”löna sig att arbeta snarare än att röka och supa”. Regeringen stod alltså fast vid de höjningar de tidigare aviserat.
Men det löftet har än så länge inte infriats, och nu är sista chansen.

— Det finns flera partier inom alliansen som håller fanan högt när det gäller alkoholskattefrågan och vi är glada över att kompetensen och kunskaperna i den här frågan finns med vid förhandlingsbordet. Nu hoppas jag bara att det gemensamma beslutet blir att hålla sitt löfte, avslutar Anna Carlstedt.

Anna Carlstedt, ordförande IOGT-NTO

IOGT-NTO är Sveriges största nykterhetsorganisation med cirka 32 000 medlemmar i drygt 800 lokalföreningar över hela landet.

Vi är glada över att kompetensen och kunskaperna i den här frågan finns med vid förhandlingsbordet.
Anna Carlstedt