IOGT-NTO slutar flyga inom Europa

IOGT-NTO:s kongress beslutar att under 2020 helt sluta använda flyget inom Sverige och EU. Under 2020 införs ett tillfälligt flygstopp för IOGT-NTO:s verksamhet inom Sverige och Europa, för att driva på en omställning. Från och med 2021 ska i princip inga flygresor inom Europa genomföras.

Klimatfrågan är viktigare än någonsin och IOGT-NTO:s kongress i Örnsköldsvik, 26-30 juni, drar därför i nödbromsen kring organisationens flygresor. IOGT-NTO vill på detta sätt gå i bräschen med att utveckla hållbara sätt att genomföra verksamhet i Sverige och internationellt.

- Jag är stolt över våra medlemmar som har fattat detta helt nödvändiga beslut. Det kommer att bli utmanande för oss men det är också oerhört inspirerande, säger Johnny Mostacero omvald förbundsordförande för IOGT-NTO.

Under 2020 införs ett tillfälligt flygstopp i IOGT-NTO:s verksamhet inom Sverige och övriga Europa, för att driva på en omställning. Från och med 2021 ska i princip inga flygresor inom Europa genomföras.

- För 100 år sedan kämpade vi för rösträtten i Sverige, nu tar vi ansvar i denna ödesfråga och jag hoppas att fler följer efter, fortsätter Mostacero.

Samtal kommer även att initieras med IOGT-NTO:s samarbetspartner kring hur hela verksamheten kan utformas för att minska klimatpåverkan.

Johnny Mostacero, förbundsordförande IOGT-NTO

Laura Luna, pressansvarig IOGT-NTO

IOGT-NTO vill öka individens frihet och bidra till ett tryggare samhälle där ingen far illa av alkohol eller andra droger. IOGT-NTO är en religiöst och partipolitiskt obunden organisation vars verksamhet vilar på nykter grund och syftar till att stärka demokrati och solidaritet. Med drygt 27 000 medlemmar är vi är idag den viktigaste samhällsaktören med mål att minska skadorna från alkohol och andra droger.

Snabbfakta