IOGT-NTO startar Alkoholstörningsjouren för alkoholreklam

Idag startar IOGT-NTO Alkoholstörningsjouren. Alkoholindustrin lägger i snitt 3 miljoner varje dag på alkoholreklam, samtidigt som tillsynen av den har stora problem. Alkoholstörningsjourens uppgift är att visa på hur många olika sätt alkoholreklamen stör svenska folket och att anmäla reklam som bryter mot lagen till Konsumentverket eller Myndigheten för Radio och TV.

-          Med alkoholstörningsjouren konkretiserar vi tillsammans hur mycket alkoholreklam som unga och vuxna faktiskt exponeras för varje dag. Alkohol är inte vilken vara som helst och därför är inte alkoholreklam vilken marknadsföring som helst, säger Anna Carlstedt, ordförande för IOGT-NTO.

Vem som helst kan bli en del av jouren. Genom att ta en bild på alkoholreklam och tagga den med #alkoholstör via Instagram eller Twitter samlar alkoholstörningsjouren in bilder från folket som hamnar på alkoholstör.se. På samma sida kan personer anmäla sig för att bli rapportör och välja att under en vecka rapportera in störningar som sker antingen via sociala medier, offentliga miljöer, i TV eller tryckta medier.

-          Bland svenska folket och beslutsfattarna finns ett massivt stöd för att alkoholreklamen behöver begränsas eller till och med förbjudas. Efter höstens val är vi många som förväntar oss ordentliga begränsningar av alkoholreklamen. Fram tills dess kommer vi gång på gång visa hur mycket alkoholindustrin stör vår vardag, avslutar Anna Carlstedt.

Alkoholstörningsjouren är en del av IOGT-NTO:s valsatsning alkoholstör.se där vem som helst kan fråga de över 5000 riksdagskandidaterna om de vill skärpa lagstiftningen och tillsynen av alkoholreklam. På bara tre veckor har över 4500 unika kandidater fått frågan och av de 700 som svarat är 85 % för en skärpning av tillsynen och lagstiftningen av alkoholreklam.

Anna Carlstedt, ordförande IOGT-NTO

IOGT-NTO är Sveriges största nykterhetsorganisation med cirka 32 000 medlemmar i drygt 700 lokalföreningar över hela landet.

Anna Carlstedt