IOGT-NTO träffar KO och Granskningsnämnden om alkoholreklam

På tisdag den 10 maj träffar IOGT-NTO Konsumentombudsmannen, KO, och Granskningsnämnden för radio och tv. Mötet handlar om den anmälan som IOGT-NTO har gjort mot TV 3, Kanal 5, TV 6, TV 8 och Kanal 9 samt ytterligare 27 näringsidkare som har medverkat till alkoholreklam i svensk tv. IOGT-NTO hoppas att de båda myndigheterna på mötet ska meddela att de driver ärendet vidare.

– Alkoholreklam leder till att unga börjar dricka tidigare och mer, och det får allvarliga konsekvenser för både individen och folkhälsan. Vi hoppas få besked om att vårt ärende kommer att drivas vidare, och att det i förlängningen leder till att svenska folket slipper alkoholreklam i tv, säger Anna Carlstedt, förbundsordförande för IOGT-NTO.

Mötet sker på tisdag förmiddag den 10 maj, och IOGT-NTO kommer så fort som möjligt att meddela resultatet av mötet i form av ett pressmeddelande. På mötet medverkar för IOGT-NTO Anna Carlstedt, förbundsordförande, och Sara Heine, expert på EU-frågor, samt advokaten Ulf Öberg.

För mer information, kontakta: Anna Carlstedt, förbundsordförande IOGT-NTO, 0708-78 09 33 Sara Heine, IOGT-NTO:s expert på EU-frågor, 073-383 83 29, sara.heine@iogt.se Ulf Öberg, advokat Öberg & Associés, 0709-71 25 51, ulf.oberg@obergassocies.eu