IOGT-NTO välkomnar åtal mot näthandlare av alkohol

Idag åtalades nätsajten Handlavin.se, en av flera näthandelsaktörer som IOGT-NTO polisanmälde 2011. IOGT-NTO välkomnar åtalet men menar samtidigt att problemet är betydligt större än en enskild aktör.

— Att en del av vår anmälan går till åtal är väldigt bra och visar på det vi sagt hela tiden. Vi har ett detaljhandelsmonopol i Sverige och det gäller oavsett om man får för sig att starta alkoholförsäljning via en fysisk butik eller på nätet, säger Anna Carlstedt, ordförande för IOGT-NTO.

Senare i sommar kommer en utredning att presenteras om hur lagstiftningen kan förändras för att förtydliga skillnaden mellan kommersiell försäljning av alkohol över nätet och privatimport.

— Att privatimportera sin egen alkohol är inget vi har något emot, däremot blir det ett problem när företag med vinstintresse startas som sysslar med fullskalig försäljning och gömmer sig bakom begreppet privatimport. Vi hoppas att den här utredningen kan tydliggöra gränserna och se till att den alkoholpolitik vi är överens om faktiskt följs, avslutar Anna Carlstedt.

Anna Carlstedt, ordförande IOGT-NTO

IOGT-NTO är Sveriges största nykterhetsorganisation med cirka 32 000 medlemmar i drygt 700 lokalföreningar över hela landet.