Johanna Davén ny generalsekreterare för IOGT-NTO-rörelsen ideell förening

Johanna Davén är ny generalsekreterare för IOGT-NTO-rörelsen ideell förening. Med lång erfarenhet från civilsamhället och internationella sammanhang träder hon in i rollen som generalsekreterare med uppdraget att leda IOGT-NTO-rörelsens internationella verksamhet i Sydostasien, Östafrika, på Balkan och i Sverige. Johanna kommer närmast från en chefsbefattning i Evangeliska Frikyrkan. Johanna bor i Örebro.

Andrine Winther, styrelseordförande för IOGT-NTO-rörelsen välkomnar Johanna:
"Vi är så glada att Johanna Davén med sin gedigna erfarenhet av internationellt utvecklingssamarbete och chefserfarenhet väljer att kliva in i rollen som generalsekreterare för IOGT-NTO-rörelsens internationella arbete. Johanna har med egna ögon sett att alkohol hindrar utveckling och hur viktigt det är att jobba med den frågan. Vi ser fram emot att komplettera vårt starka team med hennes kompetens, kreativitet och kunskap.", säger Winther.

Intervju med Johanna Davén:

Hur känns det och vad har du för vision för IOGT-NTO-rörelsens internationella verksamhet?

Det känns oerhört spännande att gå in i uppdraget som generalsekreterare för en så kompetent och driven organisation och jag ser verkligen framemot att vara med och göra världen tryggare utan alkohol och droger. Jag har personligen, under mina år i central- och södra Afrika, sett konsekvenserna som alkohol orsakar familjer, människors liv och samhällen i stort. IOGT-NTO-rörelsens vision om ”en demokratisk värld som präglas av solidaritet och jämställdhet där alkohol och andra droger inte hindrar människors välfärd, frihet och trygghet” är en vision som jag vill vara med och konkretisera,".

Vad tycker du är det viktigaste som IOGT-NTO-rörelsen bidrar till?

"Det är väldokumenterat att alkohol skapar otrygga samhällen. Värst drabbas barn och kvinnor men det kan också rasera hela samhällen. I Sverige är vi unika med vårt fokus och vår kompetens att angripa orsakerna till problemen och inte bara dess konsekvenser.”

Vad är nästa steg för organisationen?

”Att fortsätta gå från ritbordet till verkstaden tillsammans med våra partners ute i världen. Vi vill stärka samhällen som kämpar mot våld orsakat av alkohol och droger och jag ser även att vi måste fortsätta det viktiga arbetet att alkoholsäkra svenskt bistånd. Medvetenheten om att alkohol hindrar utveckling behöver öka.

Kort om Johannas bakgrund:
Johanna Davén har läst företagsekonomi vid Stockholms universitet och har en Teol. Kand. från Örebro Teologiska Högskola. Hon har lång erfarenhet att jobba med folkrörelser och inom internationella sammanhang, bland annat Centralafrikanska republiken.  Johanna kommer närmast från en tjänst som administrativ chef hos Evangeliska Frikyrkan (EFK) som bedrivit utvecklingsarbete i 130 år. Johanna är bosatt i Örebro.

Kontakt:

Johanna Davén
Generalsekreterare IOGT-NTO-rörelsen
tel: 0730-321785, johanna.daven@iogt.se

Andrine Winther
Ordförande i IOGT-NTO-rörelsen
tel: 070-586 84 34, andrine.winther@iogt.se

Maria Bergqvist
Kommunikatör, IOGT-NTO-rörelsen
tel: 0733-726269, maria.bergqvist@iogt.se

För att läsa mer om IOGT-NTO-rörelsens arbete, besök hemsidan https://www.iogtntororelsen.se/