Kim Reenaas blir ny generalsekreterare för IOGT-NTO

Kim Reenaas blir ny generalsekreterare för IOGT-NTO. Hon kommer senast från en tjänst på Elsäkerhetsverket där hon genom sitt ledarskap varit drivande i förändringsarbetet som resulterat i att Elsäkerhetsverket tilldelats priset Sveriges modernaste myndighet 2017.

- Vi har haft en omfattande rekryteringsprocess där vi sökt en kommunikativ och erfaren ledare som varit med om att driva förändring. En ledare som förstår komplexiteten i att leda en värderingsstyrd organisation och som kan inspirera och utveckla våra medarbetare, säger Johnny Mostacero, förbundsordförande på IOGT‑NTO.

IOGT-NTO är just nu inne i ett omfattande utvecklingsarbete med ambitionen att bli – och uppfattas som – en relevant samhällsaktör och en mötesplats för alla de som tycker att alkoholen står i vägen för människors frihet, personliga utveckling och hälsa.

- Människors engagemang är avgörande när vi bygger vår gemensamma framtid. Folkrörelsen behövs mer än någonsin. Jag sökte mig till den här verksamheten eftersom jag verkligen tror på den, säger Kim Reenaas.

Kim Reenaas menar att den värdegrund som IOGT-NTO bygger på ligger i tiden.

- Det finns en efterfrågan i samhället kring de värderingar som IOGT-NTO står för; nykterhet, demokrati och solidaritet nykterhet. Allt fler har börjat ifrågasätta den rådande alkoholnormen och reagerar på den. Här ska vi hålla oss framme och bli ännu bättre på att fånga upp människors engagemang, fortsätter Reenaas.

Kim Reenaas har varit medlem i IOGT-NTO i tio år och tillträder den första september 2019.

Johnny Mostacero, förbundsordförande IOGT-NTO

Laura Luna, pressansvarig IOGT-NTO

IOGT-NTO vill öka individens frihet och bidra till ett tryggare samhälle där ingen far illa av alkohol eller andra droger. IOGT-NTO är en religiöst och partipolitiskt obunden organisation vars verksamhet vilar på nykter grund och syftar till att stärka demokrati och solidaritet. Med ca 27 000 medlemmar är vi är idag den viktigaste samhällsaktören med mål att minska skadorna från alkohol och andra droger.

Snabbfakta

Vi har haft en omfattande rekryteringsprocess där vi sökt en kommunikativ och erfaren ledare som varit med om att driva förändring. En ledare som förstår komplexiteten i att leda en värderingsstyrd organisation och som kan inspirera och utveckla våra medarbetare.
Johnny Mostacero, förbundsordförande på IOGT‑NTO
Det finns en efterfrågan i samhället kring de värderingar som IOGT-NTO står för; nykterhet, demokrati och solidaritet nykterhet. Allt fler har börjat ifrågasätta den rådande alkoholnormen och reagerar på den. Här ska vi hålla oss framme och bli ännu bättre på att fånga upp människors engagemang.
Kim Reenaas