Langning av alkohol genom sociala medier

Barn och unga köper alkohol genom langare på Instagram och Snapchat.

En undersökning från CAN och Systembolaget visar att det finns stora möjligheter för barn och unga att få tillgång till alkohol genom sociala medier.

Langarna har fått fritt spelfält på sociala media. Sociala media-företagen måste nu ta sitt ansvar och rensa upp bland användare som vänder sig till barn och unga för att sälja alkohol, menar Lucas Nilsson, förbundsordförande IOGT-NTO.

Det är de yngsta åldersgrupperna som genom sociala medier får tag på alkohol. Varannan 16-17-åring säger att det är lätt att få tag på alkohol. Mer än var tionde 16-17-åring har någon gång under det senaste året fått tag på alkohol genom sociala medier. Sammantaget visar detta att problemet är stort.

Frågan om att få bort langarna från sociala medier måste upp på bordet. En tidig inkörsport till alkohol kan ge alkoholproblem senare i livet, menar Lucas Nilsson.

Barn och unga spenderar stor tid på sociala medier. Därför är det viktigt att en städning görs av sociala medier för att få bort langning av alkohol till barn och unga.

Nu krävs av sociala media-företagen att ta ansvar och ledarskap i frågan. Annars måste riksdag och regering gå vidare med hårdare lagstiftning.

Lucas Nilsson

Förbundsordförande IOGT-NTO