Länspolismästarna: Kortare öppettider på krogen minskar våldet

Länspolismästarna: Kortare öppettider på krogen minskar våldet

Idag är det Valborg och det förväntas mycket fylleri och våld. Polisen sätter på många ställen in extra resurser. Om krogen stängde tidigare skulle våldsbrottsligheten minska. Det anser 71 procent av landets länspolismästare, visar en undersökning som IOGT-NTO har gjort.

En klar majoritet av landets 21 länspolismästare anser att kortade öppettider på krogen skulle minska våldsbrottsligheten. Bara en av tio tror att den skulle öka.

– Polisen är en av de yrkeskårer som är allra närmast effekterna av för mycket drickande. Undersökningen talar sitt tydliga språk, säger Anna Carlstedt, vice förbundsordförande i IOGT- NTO.

Undersökningen har gjorts av nykterhetsorganisationen själv. Samtliga 21 länspolismästare har svarat. Frågan som ställdes var: Hur skulle ytterligare begränsningar i öppettider på krogen påverka våldsbrottsligheten och polisens arbete?

IOGT-NTO har även låtit Synovate göra en undersökning om kroggästernas upplevelse av fylleriet. Varannan krogbesökande kvinna har känt stort eller litet obehag på grund av människors berusning, visade den undersökningen.

– Krogen är en arena där mycket kan göras för att minska alkovåldet i samhället, säger Anna Carlstedt.

Den här veckan pågår den årliga Folknykterhetens vecka. På hundra platser i landet pågår just nu kampanjen "Minska alkovåldet". Den går ut på att samla in uppgifter om hur folk tror att de ska kunna minska våldet i samhället. Det som organisationen får fram vidareförmedlas sedan till politiker och andra beslutsfattare.

Läs på kampanjsajten för mer information om bland annat undersökningarna: www.minska- alkovåldet.nu

För mer information, kontakta Anna Carlstedt, vice förbundsordförande IOGT-NTO, 0708-78 09 33.