Låt inte yngre generationer ärva gamla alkoholnormer

Socialstyrelsens årliga lägesrapport inom vård och omsorg visar att andelen äldre som vårdas för alkoholrelaterade sjukdomar ökat kraftigt under 2000-talet. Den ökande alkoholkonsumtionen under senare halvan av 1900-talet börjar nu synas i statistiken för den äldre delen av befolkningen.

– Det här är en del av alkoholens baksida som liknar tobaken. Många av konsekvenserna dyker inte upp förrän efter en längre tids användning. Om en hel generation går genom livet med en hög alkoholkonsumtion som norm så blir kostnaden väldigt hög i slutändan, säger Anna Carlstedt, ordförande för IOGT-NTO.

Eftersom alkohol leder till både mer direkta problem, som exempelvis våld eller missbruk, och långsiktiga problem med alkoholrelaterade sjukdomar är det viktigt att inte föra vidare dåliga konsumtionsmönster till nya generationer.

– Alkoholkonsumtionen bland unga är just nu historiskt låg vilket är positivt för framtiden. Men det är de äldre generationernas ansvar att se till så deras alkoholnormer inte ärvs av de yngre, avslutar Anna Carlstedt.

IOGT-NTO är Sveriges största nykterhetsorganisation med cirka 32 000 medlemmar i drygt 800 lokalföreningar över hela landet.

Det är de äldre generationernas ansvar att se till så deras alkoholnormer inte ärvs av de yngre
Anna Carlstedt