Lucas Nilsson, 30 år, ny ordförande för IOGT-NTO

Idag 4 juli valdes Lucas Nilsson, 30 år, från Malmö, till ny förbundsordförande på IOGT-NTO:s kongress som i år genomförts digitalt med ombud från hela landet.

30-åriga Lucas har varit engagerad i nykterhetsrörelsen sedan 2009. Han tar vid i ett läge när den globala nykterhetsrörelsen går på frammarsch.

” Tonårsfylleri är i princip förpassat till historiens soptipp”

- Vi står just nu inför en radikal förändring i vårt sätt att se på alkohol. Alkoholkonsumtionen går ned och medvetandet kring problemen kring alkoholkulturen går upp. Tonårsfylleri är i princip förpassat till historiens soptipp. Det är en rolig tid att vara organiserad nykterist, säger Lucas Nilsson.

- Men vi är inte i land ännu. Jag ser fram emot att tillsammans med alla våra fantastiska medlemmar fortsätta utmana attityder kring alkohol och droger och påverka samhället i en nyktrare riktning, fortsätter Lucas.

”Det är dags att våra politiker slutar dalta med alkoholindustrin”

Just att påverka sätter Lucas högt upp på agendan. Han är mån om att Sverige åter igen ska bli ett alkoholpolitiskt föregångsland. Något som det också finns ett stöd för bland befolkningen.

- Vi kan se ett stort glapp mellan vad svenska folket tycker och hur våra folkvalda agerar. Alla människor kan se att alkohol stör och förstör för så många. Det är dags att våra politiker tar ett större ansvar och slutar dalta med alkoholindustrin, säger Lucas.

Gårdsförsäljning underminerar Systembolagets monopol

Bland annat drivs just nu frågan om så kallad gårdsförsäljning, något IOGT-NTO genom en uppmärksammad rapport visat framför allt drivs av de stora alkoholdrakarna.

- Så kallad gårdsförsäljning säljs in som en fråga för landsbygden, men det är inget annat än ett försök att underminera Systembolagets monopol. De som förespråkar gårdsförsäljning låter alkoholindustrins intressen väga tyngre än barn och vuxnas trygghet och hälsa, avslutar Lucas Nilsson.

Presskontakt Therese Åkerhielm
tel 073 461 83 28 therese.akerhielm@iogt.se

Förbundsordförande Lucas Nilsson
tel
070-741 98 10, lucas.nilsson@iogt.se

IOGT-NTO vill öka individens frihet och bidra till ett tryggare samhälle där ingen far illa av alkohol eller andra droger. IOGT-NTO är en religiöst och partipolitiskt obunden organisation vars verksamhet vilar på nykter grund och syftar till att stärka demokrati och solidaritet. vi är idag den viktigaste samhällsaktören med mål att minska skadorna från alkohol och andra droger.

Lucas Nilsson, 30 år från Malmö, är nyvald förbundsordförande för IOGT-NTO

Vi kan se ett stort glapp mellan vad svenska folket tycker och hur våra folkvalda agerar. Alla människor kan se att alkohol stör och förstör för så många. Det är dags att våra politiker tar ett större ansvar och slutar dalta med alkoholindustrin.
Lucas Nilsson, nytillträdd förbundsordförande
Vi står just nu inför en radikal förändring i vårt sätt att se på alkohol. Alkoholkonsumtionen går ned och medvetandet kring problemen kring alkoholkulturen går upp. Tonårsfylleri är i princip förpassat till historiens soptipp. Det är en rolig tid att vara organiserad nykterist.
Lucas Nilsson, nytillträdd förbundsordförande
Så kallad gårdsförsäljning säljs in som en fråga för landsbygden, men det är inget annat än ett försök att underminera Systembolagets monopol. De som förespråkar gårdsförsäljning låter alkoholindustrins intressen väga tyngre än barn och vuxnas trygghet och hälsa.